Uit onderzoek blijkt dat bedrijven hun wervingsmethodes onder de loep moeten nemen om een aantal trends in de markt het hoofd te bieden: vergrijzing, tekort aan afgestudeerden en een afnemende loyaliteit aan werkgevers.
Het onderzoek is gehouden door Europhia Consulting onder (HR) managers in de logistieke en supply chain industrie in Nederland en Singapore, beide belangrijke logistieke hubs. Veel bedrijven hebben moeite om in de krappe logistieke arbeidsmarkt hun vacatures tijdig in te vullen. Hieraan blijken drie markttrends in belangrijke mate bij te dragen:
Vergrijzing – leidt tot een kleinere arbeidspopulatie
Te weinig afgestudeerden in het vakgebied
Afnemende loyaliteit aan de werkgever – het behoud van goed opgeleide mensen blijkt lastig.
De meest gebruikte methode in Nederland om personeel te werven is nog steeds internet. Op een gedeelde tweede plaats staan recruitmentbureaus en het referentienetwerk. Volgens het onderzoek is het succes van online jobportals echter tanende. Er zijn er teveel, waardoor het aanbod versnippert en kandidaten niet goed de weg meer vinden in het enorme aanbod. 79% van de bedrijven gebruikt bureaus bij de werving van kandidaten. De redenen om een bureau in te schakelen zijn de marktkennis van de bureaus, evenals tijd- en kostenbesparing. Deze besparingen blijken het hoogst wanneer een bedrijf het bureau vanaf het begin inschakelt.
Bron: http://www.logistiek.nl/

Wednesday, 6 June 2007
Succes jobportals daalt
Labels:
News HR,
News Media
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
3 comments:
jobportals verliezen trouwens ook aan belang tegenover eigen jobsites van de ondernemingen.
en over kranten heeft men het helemaal niet meer ,dus ?
tja, het lijkt wel of het tijdperk van de print dood en begraven is.
Post a Comment