Monday, 5 May 2008

Combineren met mobiliteit

Steeds meer blijkt de bereikbaarheid van de werkplek een element in de keuze voor en het blijven bij een werkgever. Hoe langer hoe meer wordt de totale mobiliteit een factor waarmee werknemers rekening houden. En de ene dag is de andere niet. Kantoordagen wisselen af met terreindagen die steeds vaker met de trein worden afgewerkt. Waarom files trotseren als je afspraak in het hartje van een provinciestad doorgaat? Accenture, de NMBS en Athlon Car Lease zetten samen Railease op. Daarbij neemt de medewerker naargelang het past de trein of de (lease)wagen. Wij wilden de kosten/baten analyse zien, los van de - begrijpelijke - ecomarketing positionering. De site van Accenture bracht geen soelaas. Wel prijs op www.athlonlease.be. De treintickets in tweede klas zijn bruikbaar voor alle medewerkers . en kosten gemiddeld 11 euro, € 688 excl BTW voor 60 dagreizen op alle trajecten, los van begin- en eindstation. Het treingedeelte compenseert in doorsnee 7.000 km van een jaarcontract van 35.000 km, maar de impact op het leasecontract is (ons nog) niet duidelijk. Misschien toch de moeite van het onderzoeken waard in een steeds moeilijker mobiliteitsproblematiek? De veranderende problematiek van de mobiliteit inspireert ook andere bedrijven voor creatieve combi oplossingen, die ook nog eens ecologisch interessant zijn. Zo experimenteert AXA met bewust gespreide kantoren en thuiswerken en PwC - PricewaterhouseCoopers - koopt niet alleen ecologisch geavanceerde wagens, maar begeleidt zelfs medewerkers om hun rijstijl ecologisch vriendelijk te maken.

Bron: CFO E-zine

No comments:

 
Add to Technorati Favorites