Wednesday 9 January 2008

7 van de 10 termen uit marketinglijst 2007 komen uit IT

Le Journal du Net heeft voor zijn eindejaarslijstjes onder andere de tien marketingwoorden van 2007 gekozen. Vier daarvan komen zo uit het computerwoordenboek, drie andere termen bestaan maar bij de gratie van computers. Zeg nog dat IT niet van de gewone wereld is.

Voor de Franse nieuwssite Le Journal du Net hebben tien woorden vorig jaar het verschil gemaakt in de marketing en e-business. Vier daarvan zijn termen die voordien alleen voor IT-mensen betekenis hadden:

  • widgets, de kleine toepassingen die de pc-gebruiker naar eigen keuze op zijn scherm kanlaten opduiken
  • FTTH, fiber to the home, de relevante groei, zeker in Frankrijk, van glasvezeltelefonie tot in bedrijf en huis
  • iPhone, de volgende generatie gebruiksgemak in mobiele telefonie en entertainment
  • convergentie, oud IT-begrip dat met de smartphone, VoIP en mobiele tv concreet wordt voor de consument.

Drie andere woorden zijn niet meer uit het marketingjargon weg te denken, maar hebben voor hun praktische toepassing in de markt flinke volwassen computertoepassingen nodig:- behavourial targetting, of de marketing die profielkenmerken van de bezoeker combineert met zijn webgedrag en -voorkeur- user generated content, of het content management system openstellen voor allerhande bijdragen door de gebruiker van de toepassing- mashup, of het clever combineren van gegevens uit allerhande sites, zoals zoekresultaten op een Google Map projecteren

En dan zag Journal du Net nog als relevant: influence marketing(het opwaarderen van de mond-aan-mond-reclame), 360 graden(iedereen in marketing moet multidisciplinair zijn) en W00t(letters en cijfers worden tot nieuwe woorden gecombineerd).

www.journaldunet.com

No comments:

 
Add to Technorati Favorites