Wednesday 16 January 2008

Een aangenaam/interessant/sterk … merk om voor te werken

Blijkbaar hebben merkpositioneringen niet alleen een invloed op de finale consument. Ook voor werknemers wordt dit belangrijk(er). Bedrijven zijn zich steeds meer bewust van de impact van het merk op de arbeidsmarkt, zo blijkt uit de resultaten van een enquête rond ontwikkelingen binnen marketing en branding, uitgevoerd door het Vlerick Brand Management Centre onder meer dan 100 Belgische branding professionals.

Een sterke merkbeleving is dus ook binnen het bedrijf essentieel. 90% vindt echter dat bedrijven het belang van ‘internal branding’ nog steeds onderschatten. Volgens 56% van de Belgische marketeers zijn interne merkambassadeurs nog belangrijker dan externe merkambassadeurs (trotse merkgebruikers).

Merk is rekbaar
Volgens 71% van de Belgische marketeers is een merk zeer rekbaar en kan het dus makkelijk onder verschillende gedaantes op de markt komen, zolang de essentie van het merk maar herkenbaar blijft. Daarnaast is het merk voor meer dan drie kwart van de ondervraagden dé belangrijkste tool binnen het bedrijf. In die zin zal corporate branding ook verder aan belang toenemen (56% is het hiermee eens). Daarbij zijn sterke merken niet alleen een zaak voor globale spelers in de markt. Blijkbaar zien ook onze marketeers een trend naar meer lokale merken of lokale merkvoering voor de nabije toekomst. 68% is het eens met deze stelling. Verder valt het op dat men niet meer zo sterk gelooft in aparte ‘leeftijdsmerken’ (jongerenmerk of seniorenmerk); slechts 23% van de ondervraagden staat achter zo een doelgroepbenadering via een apart merk.

Bron: 6 Minutes Business

No comments:

 
Add to Technorati Favorites