Monday 7 January 2008

Wat Belgen zoeken

GOOGLE PUBLICEERT ZIJN ZEITGEIST 2007 Wat willen de Belgen? Filmpjes, vrienden, muziek en nieuws, zo blijkt uit Googles toptien van de populairste zoektermen van 2007. Supporteren doen ze voor Anderlecht, luisteren naar Tokio Hotel en op reis gaan naar Frankrijk.

Drukte de eindeloze regeringsformatie zijn stempel op onze tijdsgeest? Volgens Google niet. Wat vooral opviel in de online interesses van de Belg, was de nog toenemende populariteit van sociale netwerken op het web. Vooral de communitysites waar filmpjes centraal staan (Youtube, Dailymotion, Gigistudio), doen het goed, maar ook de meer op muziek gerichte vriendensite Myspace blijkt nog niet uitgeteld, en de lokalere LNM en Facebox (later Netlog) zetten zich door.
Dat blijkt uit de toptien van zoektermen op Google.be, oftewel Googles 'Zeitgeist' van 2007. Google berekent dat jaarlijkse trendrapport door de populairste zoektermen op te tellen bij de snelst stijgende.
Het is de eerste keer dat de internetgigant België afzonderlijk onder de loep neemt. Behalve video- en vriendensites wordt onze tijdgeest, aldus Google, getekend door Ebuddy, een chatprogramma voor web en gsm; door Radioblog, een muziekspeler die op je eigen webpagina kan installeren; en door HLN, de website van Het Laatste Nieuws.
Naast die algemene telling focust Google op specifieke tijds- en geldbestedingen. In combinatie met het woord 'concert' zocht de Belg het meest naar de Duitse rockgroep Tokio Hotel, gevolgd door Mika en Clouseau. 'Tweedehands' combineren we het vaakst met 'auto', 'vakantie' met 'Frankrijk'. En Anderlecht heeft, toch op Google, meer supporters dan eender welke andere Belgische voetbalclub.
Ook internationaal drukken socialewebsites hun stempel op de Zeitgeist. Al is de eerste plaats in de globale toptien weggelegd voor de Iphone, het nieuwste hebbeding van Apple.

Bron: De Standaard

No comments:

 
Add to Technorati Favorites