Thursday 10 January 2008

Lokale merken winnen aan belang

Lokale merken zullen in de toekomst terug aan belang winnen in vergelijking met globale merken. Dat vindt 68 procent van de meer dan honderd Belgische professionele merkexperten die het Vlerick Brand Management Centre heeft ondervraagd naar aanleiding van zijn vijfjarige bestaan. Slechts 23 procent geloof nog in het succes van het opzetten van aparte leeftijdsmerken, zoals een jongeren- of seniorenmerk.

Merkinnovaties worden door 54 procent van de experten beschouwd als de belangrijkste driver van merktrouw. Meer dan een op de twee gelooft echter ook dat design in de toekomst belangrijker wordt om zich te onderscheiden van andere merken dan pure product- en technologische innovaties. Een goede monitoring via marktonderzoek is cruciaal voor het voeren van een succesvol merkenbeleid. Volgens 71 procent is een merk zeer rekbaar en kan het makkelijk onder verschillende gedaantes op de markt komen, zolang de essentie maar herkenbaar blijft. Negen op de tien vinden dat bedrijven het belang van een juiste en sterke interne merkbeleving onderschatten.

Bron: De Standaard

No comments:

 
Add to Technorati Favorites