Wednesday 30 January 2008

Bedrijven schakelen medewerkers in om vrienden aan te werven via Facebook

Wanneer de werkkrachten schaars worden, schakelen steeds meer ondernemingen hun eigen werknemers in voor hun arbeidsmarktcommunicatie en werving. Deze techniek wordt nu echter ook gebruikt door externe wervinsgbureaus die daarbij ook de sociale netwerksite Facebook inzet.

`Employee referral` is niet alleen veel effectiever dan andere manieren van werving, het kan ook vele malen goedkoper zijn dan de traditionele werving, zelfs wanneer de medewerkers extra beloond worden voor het aanbrengen van goede kandidaten. Het systeem is zo oud als de straat, nieuw is dat de succesvolle sociale netwerksites daarbij een rol gaan spelen. Zo ontwikkelde TMP Worldwide, een van de belangrijkste onafhankelijke wervingsbureau, onlangs het ‘Work with me’-programma, een ‘referral’ jobtoepassing gebouwd op het Facebook Platform. Op basis van het sociale netwerk van Facebook, maakt de toepassing het mogelijk voor bedrijven om hun medewerkers in te schakelen bij het wervingsproces. Zij kunnen op een eenvoudige manier vacatures publiceren in combinatie met hun Facebook profiel. Nadat de specifieke werkgeverstoepassing toegevoegd wordt aan het Facebook profiel, kunnen de medewerkers zelf kiezen welke jobs getoond worden aan hun vrienden en relaties. Die kunnen op hun beurt rechtstreeks via het ‘Work with me’ programma solliciteren voor de functies waarin ze geïnteresseerd zijn. De medewerkers en de personeelsverantwoordelijken binnen het bedrijf kunnen in real time volgen hoeveel maal er doorgeklikt wordt. Dat levert, naast het aantal sollicitaties die reëel worden doorgestuurd, informatie op over de latente interesse voor de job en het bedrijf. Een deel van de toepassing is ten andere voorbehouden voor de merkprofilering van het bedrijf dat daardoor zijn boodschap kan afstemmen op een interessante demografische groep.

Bron: 6 Minutes

No comments:

 
Add to Technorati Favorites