Monday 16 April 2007

Bedrijven laten kansen liggen bij online werving

Het internet consultancy bedrijf Jungle Rating onderzocht hoe consultancy bedrijven nieuwe medewerkers rekruteerden via hun website.

Video wordt maar zelden gebruikt, blogging wint heel langzaam aan belang en getuigenissen zijn gemeengoed geworden. Van de jobzoekers gaat 95 procent eerst naar de bedrijfswebsite alvorens een sollicitatiebrief te versturen. Uit het onderzoek blijkt dat de bedrijven heel wat kansen onbenut laten om hun ‘corporate branding’ te verbeteren. De eenvoudigste vorm van interactie is het aanbieden van contactinformatie. Hoe persoonlijker deze informatie, hoe beter. Toch vermelden maar 4 van de onderzochte bedrijven de namen van de wervingsverantwoordelijken met hun foto. Chat-mogelijkheden werden totaal niet aangeboden en slechts twee bedrijven hadden een blog. Een gemiste kans, aldus de onderzoekers, omdat blogs van medewerkers een interessante kijk achter de schermen kunnen bieden. 80 procent van de bedrijven hebben het over hun kernwaarden, maar slechts de helft vertaalt die ook in persoonlijkheidskenmerken. Bij het gebruik van video online is de klassieke bedrijfsfilm minder aangewezen. Video’s gericht op de specifieke job zijn wel heel effectief. Bij testimonials is de geloofwaardigheid dan weer van het grootste belang. De meeste bedrijven bieden twee of meer getuigenissen aan. Een online test tenslotte kan een bepalende rol spelen. De test moet dan wel opgebouwd zijn zodat de kandidaat kan uitzoeken of het bedrijf bij hem past. De bedrijfswebsite is een relatief goedkoop medium om nieuwe mensen aan te trekken. Een goed beeld leveren van het bedrijf als werkgever zal de kwaliteit van de online reacties op vacatures gevoelig verbeteren, aldus Jungle Rating.

Bron: 6 Minutes Business

No comments:

 
Add to Technorati Favorites