Friday 20 July 2007

Kleine groep internetgebruikers bepaalt de publieke opinie

Een klein aantal gebruikers bepaalt de publieke opinie op internet. Deze zogenoemde technofans of uploaders schrijven recensies en produceren materiaal over producten en merken. Dat blijkt uit Nederlands en Brits onderzoek. Recensies zijn een belangrijk gegeven in het aankoopproces, want 84 procent van de Amerikaanse internetgebruikers vertrouwt online reviews meer dan de mening van een professionele criticus, 62 procent raadpleegt online reviews voor een aankoop en 58 procent heeft een voorkeur voor webwinkels met reviews van klanten. Circa 11 procent van de deelnemers aan het onderzoek bleek een technofan te zijn, een actieve en ervaren internetter die graag recensies schrijft voor vergelijkingssites. Uit hetzelfde onderzoek bleek dat ongeveer 45 procent na het lezen van een negatieve bespreking wel eens heeft afgehaakt wat betreft een geplande aankoop. Technofans zeggen niet in reclame te geloven, maar promoten wel graag merken en producten waar ze goede ervaringen mee hebben. Uploaders doen dat om anderen een dienst te bewijzen, zo blijkt uit het onderzoek van marketingbureau Agency. com. Hun eigen (positieve) ervaringen zijn in hun visie een alternatief voor reclame en marketing. Omdat steeds meer recensies van dit soort mensen recensies post op vergelijkingssites en niet het gevoel heeft reclame te maken, zijn ze volgens het bedrijfsleven prima 'brand advocates'. Dat maakt het voor ‘gewone’ internetgebruikers moeilijker om te bepalen of online recensies betrouwbaar zijn. Mark Nieuwenhuizen, directeur van internetbedrijf de Blogfabriek, is iets kritischer. „Je weet nooit of recensies wel objectief zijn . ” Hij raadt consumenten aan om meer sites te raadplegen. „Eén bron is geen bron. Je moet je niet beperken tot algemene sites en verder kijken dan je eigen land.”


Bron: Express

No comments:

 
Add to Technorati Favorites