Tuesday 10 July 2007

Tien zakelijke redenen voor een weblog

Een weblog is meestal een dagboek, maar u kunt er ook zakelijk uw voordeel mee doen. Bijvoorbeeld door er klanten mee te binden. Tien redenen om er zakelijk aan te beginnen.

1. Praten met de klant
Het format van een weblog (kortweg blog), een levend dagboek of een persoonlijke site, is herkenbaar voor bezoekers. Het laatst verschenen artikel staat altijd bovenaan. Bezoekers kunnen reageren op artikelen en op hun reacties kan vervolgens weer gereageerd worden. Voer voor levendige discussies.Een eigen weblog is een prima middel om een dialoog met klanten aan te gaan en is een uitstekende aanvulling op uw website. U plaatst berichten en klanten reageren.

2. Klanten binden
Betrek uw klanten bij het maken van zakelijke keuzes, bespreek de opties en vraag hun voorkeur. Dit vergroot de binding met uw bedrijf.

3. Uw bedrijf een gezicht geven
Een weblog kan uw bedrijf een gezicht geven. Zo geeft Robert Scoble een gezicht aan het logge Microsoft. Vice-voorzitter Bob Lutz van General Motors plaatst regelmatig met een aantal collega's persoonlijke berichten over zijn autobedrijf op zijn weblog Fastlane. Ook de directeur van Sun, een grote computer- en netwerkspecialist, communiceert via zijn weblog met aandeelhouders, werknemers en collega's. Maar ook als starter kunt u uw bedrijf met een weblog een gezicht geven.

4. Nieuwe producten lanceren
Voor het aan de man brengen van nieuwe producten en diensten biedt een weblog een uitstekend platform. Vraag om reviews van testproducten in uw eigen weblog en verwerk de reacties in de definitieve versie. Zorg ook dat de nieuwe producten en diensten in de weblogcommunity belanden. Zoek bijvoorbeeld een aantal relevante weblogs in marktsegmenten waar u uw product wilt neerzetten, denk vooral ook aan early adapters, trendsetters en marktbeïnvloeders. In die weblogs kunt u berichten plaatsen. Maar wees wel voorzichtig met reclame.

5. Naamsbekendheid vergroten
Een weblog is de digitale versie van mond-tot-mondreclame. Als u uw weblog actualiseert, kunnen medebloggers, via bijvoorbeeld rss-feeds, worden gealarmeerd. Ook als u zelf reageert op een bericht kunnen anderen dat direct zien. Een goed bericht kan zich zo razendsnel verspreiden onder grote hoeveelheden mensen. U kunt zich geen betere PR wensen.

6. Autoriteit uitstralen
Etaleer uzelf als een expert in uw vak en schrijf met verstand van zaken. U vergroot daarmee uw geloofwaardigheid bij klanten. U versterkt uw positie in de markt en wordt voor anderen een nuttige informatiebron. Grote kans dat die uw blog gaan linken, zodat u nog meer bezoekers krijgt. Tip: maak minstens vijftien tot twintig artikelen voor u de blog daadwerkelijk publiceert. Dan hebben ook uw eerste bezoekers het gevoel dat u iets te vertellen heeft. Een voorbeeld van een blogger met kennis van zaken is internetondernemer Michiel Frackers. Een ander voorbeeld is Eduard de Wilde van VODW marketing. Hij schrijft in zijn Brickmeetsbyte over e-commerce-ontwikkelingen voor bestaande bedrijven.

7. Netwerken
Bloggers communiceren niet alleen met hun publiek, maar ook met elkaar. Door niet alleen zelf te bloggen maar ook te reageren op andere bloggers bouwt u vrij snel een netwerk op. Een netwerk staat of valt met de verhouding tussen geven en nemen. Vertel dus niet alleen over uzelf, maar biedt uw digitale netwerk ook handige informatie. Laat zien dat u verstand van zaken heeft en wijs de gemeenschap op interessante artikelen, tips, tools of testjes.

8. Beter vindbaar worden via zoekmachines
Zoekmachines zijn gek op nieuwe content. Koppel uw weblog dus aan uw website. Als u de content op uw weblog regelmatig ververst, indexeren zoekmachines u steeds opnieuw. En wordt u dus beter gevonden.

9. Laagdrempelig
Een simpele blog is gemakkelijk en snel te realiseren bij een blogprovider. Prijzen voor weblogsoftware variëren van gratis tot enkele duizenden euro's. Dat kan een goede reden zijn om met weinig budget lawaai te maken op internet.

10. Handig voor intern gebruik
Een weblog hoeft niet voor iedereen toegankelijk te zijn. U kunt ook een weblog koppelen aan uw intranet. Zo'n weblog kan dan dienen als communicatieplatform voor projectteams waar alleen projectleden toegang toe hebben.

MAAR het bedrijf ligt "onder vuur". Een weblog maakt een bedrijf kwetsbaar. Iedereen kan over de schouder meekijken. Een lastercampagne is zo gestart en verspreidt zich razendsnel.

Bron: Zibb

No comments:

 
Add to Technorati Favorites