Tuesday 31 July 2007

Vertikale zoekmachine heeft gouden toekomst

Steeds meer vertikale zoekmachines trachten zich een gedeelte van de advertentiemarkt toe te eigenen metr hun focus op specifieke marktsegmenten. Zo telt GlobalSpec.com, een winstgevende zoekmachine voor ingenieurs, ondertussen 3,5 miljoen geregistreerde leden en komen er daar wekelijks nog eens 20.000 bij. Vertikale zoekmachines zijn bijvoorbeeld gericht op de farmaceutische industrie en genereren enkel de zoekresultaten van onderwerpsgerelateerde bronnen. Deze zoekportalen vormen een interessante ontmoetingsplaats voor bedrijven die op specifieke en vaak complexe onderwerpen wensen te adverteren. Farmabedrijven zullen volgens onderzoeksbureau Jupiter in 2008 meer dan 1,4 miljard dollar aan online advertenties spenderen, vergeleken met 625 miljoen dollar in 2005. Zo zou 1 op 4 Amerikanen denken dat de informatie die op internet te vinden is essentieel is voor de eigen gezondheid. In tegenstelling tot andere domeinen, vindt de doorsnee Amerikaan dat zoekresultaten omtrent gezondheid relevant moeten zijn (65%), eerder dan dat hij zich laat leiden door de bron die de informatie publiceert (16%). Vertikale zoekmachines die complexe onderwerpen kunnen linken aan een breed zoekpubliek, hebben hier duidelijk een streepje voor. Toch blijft er nog een lange weg af te leggen. Slechts 27% van de webgebruikers stapt van algemene zoekportalen (Google, Yahoo!, MSN,..) over naar gespecialiseerde vertikale zoekmachines.


Bron: Express

No comments:

 
Add to Technorati Favorites