Tuesday 1 April 2008

Solliciteren gebeurt on line, kranten niet langer in top drie

StepStone peilde naar de populairste kanalen die Belgen gebruiken in hun zoektocht naar een nieuwe job. Jobsites komen op de eerste plaats in de top 3 en op de tweede plaats komen bedrijfswebsites. Op de derde plaats volgen de rekruteringsagentschappen die voor andere bedrijven op zoek gaan naar geschikte kandidaten. Kranten en magazines komen niet in de top 3 voor, terwijl ze in 2006 nog op de derde plaats stonden.

Ook ons persoonlijk netwerk is niet onbelangrijk bij het zoeken van een job: op de vijfde plaats komt het zoeken van een job via vrienden en kennissen. We zien ook dat nieuwe online tools niet altijd een succes zijn: Second life, dat door sommigen beschouwd werd als hét nieuwe medium voor rekruteringen, is slechts voor 0,4% van de werkzoekenden een potentiële bron van nieuwe jobs.

Uit een verdere analyse van de resultaten blijkt dat er wel enkele duidelijke verschillen zijn tussen de leeftijdsgroepen die aan de enquête deelnamen. Zo blijken bedrijfswebsites het populairst te zijn bij de pas afgestudeerden. Het persoonlijk netwerk daarentegen wordt duidelijk vaker gebruikt door werkzoekenden met meer werkervaring, die ongetwijfeld ook op een groter netwerk kunnen terugvallen. Ook opvallend is dat hoger opgeleiden minder gebruik maken van de krant bij het zoeken van een nieuwe job. Hoe hoger het diploma, hoe minder de jobzoekers gebruik maken van kranten en magazines bij het zoeken van een job.

Klik hier voor het volledige artikel (bron: HR Tribune)

No comments:

 
Add to Technorati Favorites