Wednesday 19 December 2007

Industrie, wat is dat?

Technologie en industrie, het maakt de harten van jongeren niet meer warm. Onbekend is onbemind, zegt Agoria. De federatie van de technologische industrie liet enkele duizenden jongeren tussen 16 en 21 jaar bevragen. De resultaten zijn weinig opbeurend voor de industrie. Haast geen enkele jongere kan een Belgisch technologiebedrijf opnoemen terwijl toch vier op vijf beseffen dat technologie belangrijk is voor onze welvaart, jobs en nieuwe producten. De industrie trekt hen bovendien niet aan om in te werken: clichés over bandwerk, ontslagen en milieuvervuiling zitten diep geworteld. Een kleine helft van de bevraagde jongeren vindt zichzelf ongeschikt om later in een technologisch bedrijf te werken. Een studierichting kiezen ze op basis van persoonlijke interesses (86 procent) of ze willen een richting met toekomst (meer dan 60 procent). Een op twee heeft echter nog nooit gehoord dat de bedrijven hopeloos op zoek zijn naar ingenieurs of informatici. Technologie interesseert jongeren enkel om te gebruiken (ze willen de laatste nieuwste snufjes), maar wat erachter steekt willen ze niet weten. “De verwondering is weg, technologie doet hen niet meer dromen, laat staan nadenken. Amper vier op tien dromen ervan om in de toekomst een nuttige vernieuwing op de markt te brengen. Bij meisjes is dit zelfs 27 procent”, aldus Agoria. Technologische opvoeding op school brengt nauwelijks soelaas. Twee op drie jongeren vinden dit vak ronduit vervelend. En verre van creatief. “Jongeren warm maken voor technologie: dat is de uitdaging waar we vandaag voor staan. We kunnen nog zo vaak de noden van de bedrijven in kaart brengen, maar als we ons niet in de leefwereld van jongeren kunnen verplaatsen, zal alles bij het oude blijven”, zegt Wilson De Pril, directeur-generaal van Agoria Vlaanderen.

Bron: HRUpdate

No comments:

 
Add to Technorati Favorites