Wednesday 21 May 2008

Vlaamse werknemers honkvast? 70% staat open voor nieuwe uitdaging.

De werkende Vlaming hecht meer belang aan een goede bedrijfscultuur dan aan zijn salaris.Dat blijkt uit een onderzoek, uitgevoerd door het adviesbureau Trilations, dat peilde naar de voorkeuren betreffende jobverandering en carrière-ontwikkeling.

Trilations peilde bij 700 hoger opgeleide werkende Vlamingen(Steekproef van 700 hoger opgeleide Vlaamse werknemers werkzaam binnen Sales & Marketing, ICT, Finance, Techniek & Productie, Onderzoek & Ontwikkeling of Algemeen Management) naar hun huidige werksituatie en de tevredenheid hierover, maar ook naar hun voorkeuren m.b.t. hun verdere carrière.
Bijna 10% van de ondervraagden geeft aan actief op zoek te zijn naar een nieuwe job. Daarbij komt dat meer dan 60% aangeeft open te staan voor een nieuwe uitdaging.
Opmerkelijk is dat kandidaten veel belang hechten aan zogenaamde ‘zachte’ aspecten van een job. Zo gaan ze vooral op zoek naar een aangename werkomgeving en bedrijfscultuur. ‘Harde’ aspecten zoals verloning endoorgroeimogelijkheden blijken vaak van minder belang.
80% van de respondenten geeft aan vooral vacatures te bekijken op het internet. Opvallend is wel dat men vaak het eigen netwerk aanspreekt om een nieuwe job te zoeken, eerder dan de traditionele gedrukte media te raadplegen (respectievelijk 60% tegenover 44%). Werkgevers dienen dan ook het belang van een ‘referral programma’ niet te onderschatten, waarbij werknemers beloond worden wanneer zij zelf personen aanbrengen die aangeworven worden.
Uit het onderzoek blijkt dat er duidelijke nuanceringen bestaan bij bepaalde subgroepen. “Afhankelijk van factoren zoals ervaringsniveau of functiecategorie kunnen andere zaken plots een veel voornamere rol gaan spelen. Werkgevers doen er dan ook goed aan hun totale poel van potentiële kandidaten niet als één homogene groep te beschouwen, maar díe kandidaten te identificeren die op zoek gaan naar de waarden die je als bedrijf ook effectief kunt claimen. Door zich op deze focussegmenten te richten, zullen de rekruteringscampagnes succesvoller zijn. Pas dan kan men spreken van een verhoging van rendement van de gedane investeringen,” aldus Johan Vermeiren, Managing Director van Trilations.

Bron: HR Tribune

No comments:

 
Add to Technorati Favorites