Friday 15 February 2008

Behavioral targeting: wat is het en waarom wordt het steeds belangrijker?

Behavioral Marketing / Targeting is een techniek die online uitgevers en adverteerders hanteren om de impact van hun campagnes te vergroten. Het achterliggende idee is dat men het online gedrag van surfers (anoniem) gaat observeren en analyseren, om de verkregen data vervolgens te gebruiken om hen op het juiste moment relevante advertenties te serveren. Dit is een volledig andere werkwijze dan Contextual Targeting, waarbij advertenties worden vertoond op basis van de tekst op de pagina die de surfer op dat moment bezoekt.

Bij Behavioral Targeting gaat men meer uit van menselijk gedrag en opportuniteiten, in plaats van louter inhoud. Het verzamelen van clickstream data, search behavior & trefwoordgebruik in zoekmachines, IP-informatie en recency-gegevens laat adverteerders toe om online advertenties te tonen aan personen die op dat moment het meeste kans maken om erdoor te worden beïnvloed.
Behavioral Targeting is (nog) niet de Heilige Graal, maar in een perfecte economie zou men kunnen stellen dat men dankzij het principe geen enkele advertentie nog nodeloos zou serveren.

Klik hier voor het volledige artikel (bron: Digimedia)

No comments:

 
Add to Technorati Favorites