Monday 4 February 2008

'Burgerjournalistiek is meer dan filmpjes online zetten'

Blogs en burgerjournalistiek bedreigen de traditionele media, alleen is het nog lang niet duidelijk of ze ook tot betere journalistiek leiden.

'Een krant uitgeven in het digitale tijdperk is hetzelfde als de Amazone oversteken', zegt Jan Bierhoff van het expertisecentrum EC/DC. 'Je komt in een moeilijke rivier terecht die je niet kent en waar veel dieren zitten die je kunnen verslinden. Alleen moet je erover: er is geen alternatief.'
Met welke dieren en uitdagingen de traditionele media dan wel te maken krijgen, kwam gisteren aan bod op een studiedag over user generated content, inhoud die mensen zelf creëren en op het internet plaatsen.
Tijdens de tsunami of de bomaanslagen in de Londense metro doken al na enkele minuten filmpjes en foto's met ooggetuigenverslagen op. Youtube heeft de beeldcultuur op het internet spectaculair doen groeien. Blogs zijn een uitlaatklep geworden voor iedereen die wil schrijven. Voor veel mensen zijn die bronnen belangrijker geworden dan de traditionele media.
Leonard Brody van NowPublic.com, een van de grootste burgerjournalistieke sites ter wereld, gaat nog een stap verder. Volgens hem is de grootste verandering in nieuws er gekomen door de socialenetwerksite Facebook.

Klik hier voor het volledige artilel (bron: De Standaard)

No comments:

 
Add to Technorati Favorites