Friday 1 February 2008

Deloitte analyseert de mediatrends voor 2008

Deloitte heeft naar jaarlijkse gewoonte drie rapporten met voorspellingen en trends voor evenveel sectoren gepubliceerd: telecommunicatie, technologie en media. Wij namen voor u even het ‘Media Predictions Report’ onder de loep. Daarin lezen we ook een aantal bevindingen die ons toch wel af en toe de wenkbrauwen doen fronsen.

In de inleiding van het rapport zet Deloitte een aantal van de uitdagingen op een rijtje die de digitale reclamesector dit jaar mag verwachten.
Zo waarschuwt Deloitte voor een ‘toenemende antipathie tegenover online reclame’, ‘een groeiende tegenstand tegenover het tracken van het online gedrag’ en ‘een groeivertraging inzake breedband in enkele belangrijke markten’.
Deloitte adviseert bedrijven om de eindgebruiker uit te leggen dat er iets tegenover online reclame staat, bijvoorbeeld gratis online content. Dat vinden wij wat vreemd. Ten eerste omdat dit vaak duidelijk is maar ten tweede omdat we nog nooit iemand hebben horen uitleggen waarom die spannende TV-serie om de vijf voet wordt onderbroken door een idiote reclamespot. Wat krijgen we daarvoor in ruil? Een gratis plaspauze? Nee, gewoon die serie.
Deloitte adviseert de sector ook om online te positioneren als een onderdeel van de marketingmix en niet als een “kanaal tegen de andere kanalen”. En wij die dachten dat dit fenomeen al enkele jaren aan de gang is, getuige het geïntegreerd denken in de sector.
Meer over deze – en andere voorspellingen – in de 24 pagina’s tellende PDF die je vindt via deze link (waar je ook de andere twee sectoriele prognoses vindt).

Bron: Digimedia

No comments:

 
Add to Technorati Favorites