Wednesday, 7 May 2008

Le Blu-Ray a bien du mal à décoller


La Haute Définition ne semble pas se porter aussi bien que prévu. Et les ventes de lecteurs de DVD nouvelle génération Blu-Ray, désormais seuls sur le marché après l’abandon du format HD DVD de Toshiba, ne sont pas très brillantes. Selon le bureau d’études NPD, les ventes de lecteurs Blu-Ray ont ainsi chuté de 40 % en février par rapport à janvier aux États-Unis. Au mois de mars, on constate une légère hausse de 2 % par rapport à février. Bref, le marché de la vidéo haute définition ne semble pas être prêt à décoller. Cela dit, les analystes s’attendent à une embellie cet été avec la sortie de nombreux blockbusters.
source : mint

Satinelle

Philips gebruikt een male-to-female transsexual om de Satinelle Ice-Philishave te promoten.



Bron: Marketingblog (De Standaard)

Google: het meest gekende merk ter wereld

Voor het derde opeenvolgende jaar publiceert het studiekabinet Millward Brown Brandz 2008, haar Top 100 van de best gekende merken wereldwijd. Voor het derde jaar op rij staat Google op het hoogste schavotje.

Globaal gesproken gaan de merken uit de ICT-sector met het leeuwenaandeel lopen. Zij zijn op zich goed voor 28 van de 100 plaatsen van het klassement. Microsoft, dat zich tussen GE en Coca Cola bevindt, eindigt derde. IBM staat zesde en is meer bekend dan Apple, dat het net voorbijsteekt.
De operator China Mobile steekt de twee reuzen net voorbij, op de vijfde plaats. Binnen de top 10 vinden we ook Nokia terug. Om Vodafone, HP, Cisco, Oracle, Intel en SAP terug te vinden, moet men verder in de Top 100 duiken.
De merken uit de technologiesector zien hun financiële waarde groeien met 187,5 mds$ op een jaar tijd, hetzij meer dan de helft van de groei van alle aanwezige merken in het klassement. Dit werd opgemaakt aan de hand van de ondervraging van meer dan één miljoen gebruikers over 50.000 verschillende merken in 31 verschillende landen.

Bron: Digimedia

Tuesday, 6 May 2008

Helft Belgen te moe om te werken

Naar aanleiding van de Werelddag voor Veiligheid en Gezondheid op het werk (28 april) maakte Still Movin, een Belgisch bedrijf gespecialiseerd in geïntegreerd gezondheidsmanagement op de werkvloer, de cijfers bekend van een recente stress- en energie-enquête. Aan het onderzoek namen 1119 mensen deel uit 7 verschillende organisaties. Het bedrijf waarschuwt voor de mogelijke economische effecten van de huidige symptomatische aanpak van klachten en stressoren en pleit voor een totaalaanpak op lange termijn.

Uit de enquête van Still Movin komen een aantal frappante cijfers naar voren over de werkdruk bij Belgische werknemers : zo werkt 37% van de bevraagde mensen meer dan 40 uren per week en 43 % van de respondenten zit dagelijks minstens 7 uren aan een computer. Deze werkomstandigheden leiden voor velen tot klachten en stressoren: de nek- en schouderklachten scoren hierbij het hoogst (52,3%), gevolgd door een onrustige of gestoorde slaap (51,2%), waardoor 47% van de ondervraagden aangeeft last te hebben van aanslepende vermoeidheid op de werkvloer. Dit alles brengt ons tot een ander ontstellend cijfer[2] : het rendement van de werknemers ligt gemiddeld slechts op 20 à 40%.

Voor Wim Rombaut, stichter en manager van Still Movin, zal deze situatie op termijn ongetwijfeld leiden tot grote problemen op de arbeidsmarkt : “Uit ons onderzoek blijkt dat 61 % van de werknemers problemen heeft met de werkdruk, het werktempo en de werkhoeveelheid. Anderzijds zegt 82 % tevreden tot zeer tevreden te zijn over zijn/haar job. Met andere woorden, mensen zijn weliswaar nog steeds gemotiveerd om te werken, maar ervaren steeds meer last van de werkdruk. Het is dan ook niet verwonderlijk dat zo’n 35% matig of helemaal niet tevreden is over zijn of haar lichamelijke conditie. En meer dan 90% verwacht dat de werkdruk in de toekomst nog zal toenemen.”

Klik hier voor het volledige artikel (bron: HR Tribune)

Het Volk en Het Nieuwsblad worden één krant

Vanaf 10 mei versmelt de krant Het Volk met Het Nieuwsblad/De Gentenaar. Het samengaan is een logisch sluitstuk van een samenwerking die al jaren loopt.

Sinds 2001 worden Het Volk, Het Nieuwsblad en De Gentenaar door dezelfde redactie gemaakt en staan ze onder leiding van dezelfde hoofdredacteur. De kranten delen een passie voor regionaal en sportnieuws en gaan voor toegankelijkheid. Op de voorpagina na waren er de laatste jaren bijgevolg nauwelijks inhoudelijke of vormelijke verschillen tussen de drie.Inhoudelijk heeft het samengaan weinig gevolgen. Lezers van Het Volk ontvangen voortaan zo goed als dezelfde krant als voorheen, alleen vaart die nu onder de vlag van Het Nieuwsblad, in de regio Gent onder die van De Gentenaar. De titel Het Volk wordt behouden als sublogo.Het samengaan van beide titels past binnen het kader van een ambitieus plan om met Het Nieuwsblad en De Gentenaar zowel in print als online nog sterker te worden.Samen met Het Nieuwsblad op Zondag wordt Het Nieuwsblad met meer dan 270.000 verkochte exemplaren en meer dan één miljoen lezers de grootste populaire krant van Vlaanderen. Ook online krijgt www.nieuwsblad.be, met bijna 270.000 unieke bezoekers per dag, het marktleiderschap in zicht.

Klik hier voor de rest van het artikel (bron: De Standaard)

Monday, 5 May 2008

L'insomnie du dimanche


3 Belges sur 4 se réveillent durant la nuit le dimanche à cause du lendemain de travail qui les attend. Cela se produirait même chaque semaine pour un tiers d’entre eux. En comparaison avec le reste de l’Europe, l’employé belge dort encore relativement bien. Les employés d’Angleterre et des États-Unis seraient moins bien lôtis : en effet, la moitié d’entre eux aurait chaque semaine des difficultés de sommeil à cause de la nouvelle semaine de travail qui les attend.
La moyenne se situe à 42 pourcent en Europe, d’après le sondage d’opinion auprès de 25.000 employés de 13 pays, réalisé par Monster Worldwide, la société mère de Monsterboard.nl.
Europe
Les travailleurs hongrois rencontrent le plus de problèmes de sommeil le dimanche: 58 pourcent d’entre eux ont du mal à s’endormir chaque dimanche soir, à l’approche de la semaine de travail.
En Espagne par contre, les employés se font moins de soucis. 36 pourcent déclarent s’endormir sans la moindre difficulté. Le Danemark et la Norvège s’en tirent pas mal non plus : 31 pourcent des travailleurs dorment à poings fermés.
Cercle vicieux
“Un manque de sommeil structurel au début de la semaine n’a pas uniquement un impact négatif sur les aptitudes au travail. Il peut aussi conduire à un cercle vicieux où l’augmentation du stress engendrerait encore plus d’insomnies”, affirme Diane Krieger, Managing Director de Monsterboard.nl.
Il est donc primordial de prendre la problématique au sérieux et de réfléchir aux manières de lutter contre le stress et le manque de sommeil. Quelques conseils: accordez de l’importance à ce qui va bien au travail, au lieu de vous bloquer sur les problèmes et créez une liste claire de vos tâches, afin d’avoir un aperçu complet de vos activités quotidiennes, ce qui mettra de l’ordre dans votre esprit. source : M24

Avez-vous le 'look' qu'il faut?


Outre un CV, de l'expérience et de la personnalité, le look est important pour évoluer professionnellement, comme le précise le sociologue Jean-François Amadieu dans son ouvrage "Le poids des apparences", publié en 2002. Le physique est en effet le premier critère de discrimination. 80 % de la communication est non verbale : vêtements, coiffure, maquillage, position du corps, gestuelle… tout ceci influence la perception que les autres ont de vous.
Christine Cavel de Courcy, directrice de l'agence de conseil en image Egostyle, confirme l'importance de la communication non verbale et énonce quelques fautes de goûts :
- cheveux en bataille, ongles sales, maquillage qui coule
- chaussures non cirées, trop de bijoux, piercing, décolleté plongeant, chemise trop boutonnée
- lunettes sales, nœud de cravate trop lâche, vêtements sentant le tabac, parfum trop fort
Pour un relooking effectué par des professionnels, diverses agences existent et proposent des prestations de 300 à 500 eur. Egostyle dresse un bilan et donne des conseils pour 100 à 150 eur de l'heure. Aline Dagut, psychothérapeute, propose un stage de trois jours "Etre et paraître", pour 450 eur. Renseignez-vous au préalable, car la profession n'est pas réglementée.
[Source: France 5]

Kantoorsfeertje voor thuis

Thuiswerkers zijn vaak (terecht) bezorgd over achtergrondgeluiden die bij ernstige klanten enkel argwaan kunnen veroorzaken: een draaiende vaatwasser, een blaffende hond, joelende kinderen, Georges Michael in concert op MTV. Een Amerikaans bedrijf heeft daar wat op gevonden: een CD met passend kantoorkabaal. Te koop of te downloaden.

De ‘Thriving Office’-cd bevat twee versies van kantoorgeluiden: gewoon druk of heel druk. Rinkelende telefoons, tikkende toetsenborden, luid pratende collega’s, een langsrijdende ziekenwagen, het staat er allemaal op. Het schijfje is naar het schijnt een enorme hit en wordt door alle businesspublicatie geprezen. Dat allemaal voor een download van USD 5,95.

Bron: 6 Minutes

Combineren met mobiliteit

Steeds meer blijkt de bereikbaarheid van de werkplek een element in de keuze voor en het blijven bij een werkgever. Hoe langer hoe meer wordt de totale mobiliteit een factor waarmee werknemers rekening houden. En de ene dag is de andere niet. Kantoordagen wisselen af met terreindagen die steeds vaker met de trein worden afgewerkt. Waarom files trotseren als je afspraak in het hartje van een provinciestad doorgaat? Accenture, de NMBS en Athlon Car Lease zetten samen Railease op. Daarbij neemt de medewerker naargelang het past de trein of de (lease)wagen. Wij wilden de kosten/baten analyse zien, los van de - begrijpelijke - ecomarketing positionering. De site van Accenture bracht geen soelaas. Wel prijs op www.athlonlease.be. De treintickets in tweede klas zijn bruikbaar voor alle medewerkers . en kosten gemiddeld 11 euro, € 688 excl BTW voor 60 dagreizen op alle trajecten, los van begin- en eindstation. Het treingedeelte compenseert in doorsnee 7.000 km van een jaarcontract van 35.000 km, maar de impact op het leasecontract is (ons nog) niet duidelijk. Misschien toch de moeite van het onderzoeken waard in een steeds moeilijker mobiliteitsproblematiek? De veranderende problematiek van de mobiliteit inspireert ook andere bedrijven voor creatieve combi oplossingen, die ook nog eens ecologisch interessant zijn. Zo experimenteert AXA met bewust gespreide kantoren en thuiswerken en PwC - PricewaterhouseCoopers - koopt niet alleen ecologisch geavanceerde wagens, maar begeleidt zelfs medewerkers om hun rijstijl ecologisch vriendelijk te maken.

Bron: CFO E-zine

Wednesday, 30 April 2008

Publicité en nuages


Une entreprise américaine développe des nuages publicitaires sous n'importe quelle forme
Une société américaine réalise des nuages à forme variable, sur commande. Voilà un support qui se démarque fort des publicités habituelles par affichages ou homme-sandwich : un Flogo, une publicité en forme de nuage qui flotte dans le ciel.
Vidéo : le fonctionnement d'un flogo
http://fr.youtube.com/watch?v=utWnBGXKVB0
La société Flogos est implantée dans l’Alabama, aux Etats-Unis. Il faut 10 jours pour développer un Flogo, pour la somme de 500 dollars (320 euros). La location de la machine à Flogo coûte de surcroît 35 euros par jour. Son inventeur: Francisco Guetta.
Qu’est-ce qu’un Flogo ?
À entendre parler de publicité aérienne, on a tendance à imaginer à un avion qui dessine des formes en fumée blanche dans le ciel. Un Flogo est totalement différent. « Il s’agit d’un logo volant, réalisé à partir de savon et d’hélium. Le logo est découpé dans la forme désirée à travers la machine, qui peut produire un Flogo toutes les 15 secondes. »
Quelles sont les possibilités ?«
Un nuage de publicité fait environ 60 cm sur 30 cm, et peut atteindre entre trois cent mètres et six kilomètres de hauteur. Sa durée de visibilité dure entre quelques minutes et une heure, selon le temps. Le Flogo ne fonctionne pas par temps de pluie. »
source : M24

Tuesday, 29 April 2008

La Police communique (suite): Corner sur internet


Très chouette format particulièrement 'impactant': le corner. Avec ce format en deux temps (le petit coin qui se transforme en grand format), la Police a affirmé sa mâturité internet après les formats traditionnels (banner, leaderboard, skyboard, imu), cet employeur dynamique a su utiliser d'autres outils plus créatifs comme le hafbanner expandable, le 'content', l'overlayer, le halfpage et maintenant, le corner. A suivre donc.

M24 (money 24) : parle-moi d'argent


Money24 est le nouveau portail bilingue lancé par Mediafin, l´éditeur des journaux financiers et économiques L´Echo et De Tijd.
Tout comme pour les sites lecho.be et tijd.be, le fil rouge de ce nouveau portail sera l´argent mais le nouveau site m24 entend s´adresser à un public plus large dans un style plus populaire. Lecho.be et tijd.be continueront à se concentrer sur le domaine du “need to know”, alors que le nouveau site m24 se concentrera sur le domaine du “nice to know”. Money24 offrira notamment des possibilités interactives et multimedia (blogs, sondages, podcasts, graphiques interactifs et jeux).

Print ... Ca s'en va et ça revient ...

Le géant des médias allemand Bertelsmann a annoncé mercredi qu'il allait commercialiser en septembre, pour la première fois au monde, une version imprimée sur papier en allemand de l'encyclopédie par internet Wikipedia.
Ce livre rassemblera 50.000 fiches issues de la version germanophone de Wikipedia, qui en compte 700.000, a précisé à l'AFP une porte-parole du groupe Bertelsmann. Il sera vendu 19,95 euros, dont un euro sera reversé à l'association à but non lucratif qui gère la Wikipedia germanophone.
Les articles publiés seront les plus consultés sur le web en 2007/2008, si bien que le livre sera plus marqué par l'actualité qu'une encyclopédie papier traditionnelle, a souligné l'éditeur.
"L'édition papier, condensée en un volume, touchera un nouveau public, qui apprendra ainsi à connaître le projet Wikipedia et à y collaborer", a affirmé dans un communiqué Beate Varhnhorn, directrice de publication chez "Bertelsmann Lexikon".
L'initiative de Bertelsmann survient alors que, à l'inverse, l'éditeur français Robert Laffont a annoncé en décembre dernier que sa célèbre encyclopédie compacte "Quid", qui paraissait depuis 32 ans, n'existerait désormais plus que sur le web.
Le projet multilingue à but non lucratif Wikipedia, qui refuse d'être financé par la publicité, repose sur les contributions des internautes, invités à enrichir et corriger en permanence les articles. Son succès ne se dément pas depuis son lancement en 2001.
Après l'anglais (plus de deux millions d'articles), l'allemand est avec 700.000 articles la deuxième langue la plus représentée sur Wikipedia, devant le français, qui en compte 600.000.
source: afp

La pénurie de profils techniques est structurelle

En Belgique, 1 employeur sur 4 éprouve des difficultés à trouver du personnel qualifié, en raison de la pénurie de main-d’œuvre. Parmi les 10 métiers les plus recherchés figurent surtout des profils techniques. C’est ce qui ressort de la 3e édition de l’enquête annuelle du prestataire de services RH Manpower sur la pénurie de talents.
Le top 10 des métiers les plus difficiles à pourvoir est toujours conduit par les ouvriers qualifiés (soudeurs, électriciens...). Les chauffeurs et ouvriers non qualifiés grimpent respectivement aux 2e et 3e places du classement. Soulignons l’arrivée des mécaniciens (4e position) et des opérateurs de machine (7e).
source : manpower / hr alert

TROTS op TECHNIEK collectieve campagne


Onder deze trotse titel werd de campagne voor diverse van onze Suez-klanten (Fabricom GTI, Axima Services, Axima Refrigeration) gelanceerd. Diverse media, waaronder sampling en flankaffichage staan op het programma (ziehier foto De lijn Antwerpen). Doel? kandidaten met technische background stimuleren om het jobevent te bezoeken in Technopolis, op a.s. 18 mei

Beste recruitmentsite 2008 (Nederland)

In Nederland werd vorige maand Heineken opnieuw winnaar van de Publieksprijs voor de Meest Aantrekkelijke Recruitmentsite. De wervingssite van bol.com, kreeg ‘de gouden cursor’ als ‘Beste Recruitmentsite van 2008’. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Nationale Monitor van de Beste Recruitmentsites’.

Voor de Gouden Cursor had de vakjury drie organisaties genomineerd. Naast bol.com waren ook PricewaterhouseCoopers en de Koninklijke Marine genomineerd voor deze prijs. Dat bol.com uiteindelijk met deze prijs naar huis is gegaan, heeft volgens de vakjury als reden dat de wervingssite naadloos aansluit bij het corporate imago. Bol.com scoort, naast uitstraling, ook hoog op inhoud, functionaliteit en een effectief online recruitmentproces. Bij een grootschalig online onderzoek onder 412 respondenten werden uit 1200 wervingssites er tien genomineerd. Die werden dan beoordeeld op acht aspecten, waaronder de eerste indruk, vernieuwing, aantrekkelijkheid en een rapportcijfer voor het geheel. Heineken scoort gemiddeld op alle aspecten een 7,4. Andere sites die goed op aantrekkelijkheid hebben gescoord zijn www.luchtverkeersleider.nl en www.werkenbijdeluchtmacht.nl. Zij volgen Heineken op de voet met een 7,3.

Klik hier voor het volledige artikel (bron: 6 Minutes)

'off the record': Technum is binnen


We hebben het goede nieuws net ontvangen, zoals de markcom manager het verwoordde: het is nog niet 100% officiëel, maar off the record: wij (TECHNUM) kiezen voor UC.


Inderdaad goed en leuk nieuws: zo versterken we onze presence binnen de SUEZ groep (UC werkt reeds voor Fabricom GTI, Tractebel, Axima Services, Axima Refrigeration).

De competitie werd in februari opgestart. Van meet af aan stond UC hoog in de papieren (reeds bij de briefingmeeting hadden ze al een positieve indruk, cit. een interne bron ...) Echter de competitie en beslissing duurde lang. In de eindronde wonnen we definitief van RCA. Dus ziezo, dit is ok


:-)))

De Lijn start aanwervingscampagne voor vrouwen en allochtonen

De Lijn wil tegen eind 2010 minstens 762 jobs laten invullen door vrouwen en allochtonen. Daarom lanceerde de vervoermaatschappij op 17 april de rekruteringscampagne ‘Word een gezicht van De Lijn’. Volgens de vervoermaatschappij komt een diverser personeelsbestand zowel de reizigers als het bedrijf ten goede.

Directeur-generaal Ingrid Lieten: ‘Wij willen dat ons personeel een afspiegeling is van de maatschappij, en daarom hebben we meer vrouwen en kleuren nodig. Daarnaast leidt meer diversiteit op de werkvloer tot een kruisbestuiving van verschillende invalshoeken, en dus tot meer creativiteit. Om ook vrouwen en allochtonen warm te maken voor een job bij De Lijn, lanceren we vandaag de rekruteringscampagne “Word een gezicht van De Lijn”.’Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt: ‘Meer diversiteit op de werkvloer is niet alleen een kwestie van overtuiging, het is ook een economische noodzaak. We worden meer en meer geconfronteerd met een groeiende schaarste op de arbeidsmarkt. Vandaag al zouden heel wat bussen en trams niet uitrijden als we helemaal geen vrouwelijke of allochtone chauffeurs hadden.’

Klik hier voor het volledige artikel (bron: HR Tribune)

Sociale netwerken: Wat is hun waarde? Wat zijn de trends voor 2008?

Sociale netwerken zijn intussen goed ingeburgerd. Ze maken deel uit van ons online bestaan. Hoe groot dat aandeel is, verschilt sterk per gebruiker. De één zweert bij communiceren met zijn vrienden via Facebook, de ander herkent zich in medegebruikers van een online dienst zoals Flickr of Twitter en haalt daar zijn waarde uit.

Er wordt een grote marktwaarde toegekend aan de sociale netwerken, maar betekent dit ook dat ze big business zijn? De directe inkomsten die gegenereerd worden met de meeste netwerken zijn zo goed als nul: Google verdient geen grof geld met zijn eigen Orkut, noch met zijn advertentieaandeel in Myspace, Microsoft behaalt niet wat het voor ogen had met Facebook en Facebook zelf ziet hoe zijn pogingen om geld te verdienen met Beacon verworpen worden door zijn gebruikers en moet een stap terug zetten.

Klik hier voor het volledige artikel (bron: Digimedia)

Monday, 28 April 2008

La majorité des postulants gonflent leur rémunération

Quand ils négocient un nouvel emploi, environ un quart des postulants exagèrent sérieusement en donnant leur rémunération actuelle : ils disent gagner 500 euros de plus que ce n’est le cas en réalité. C’est la conclusion d’une enquête effectuée par le site d’emplois néerlandais NationaleVacaturebank.nl auprès de 513 personnes. Seulement 44 % des postulants interrogés se montrent honnêtes au sujet de ce qu’ils gagnent. En d’autres termes, plus de la moitié ment et exagère en moyenne de 100 à 250 euros.
http://www.flexmarkt.nl/home/id516-35508/23_sollicitanten_liegt_500_euro_bovenop_huidige_salaris.html
source :hralert

 
Add to Technorati Favorites