Monday 4 June 2007

Miljarden gratis sms'jes voor jonge bellers

Proximus vecht met Base om 285.000 jonge gsm-klanten. De wapens: gratis sms'jes.

De gsm-operatoren Proximus en Base beloven dat ze bijna vier miljard sms-berichten gratis gaan weggeven. Allebei hopen ze daarmee de 285.000 klanten in te pikken van The Mobile Factory, de succesvolle virtuele gsm-operator die ondersteund wordt door de muziekzender TMF (een dochter van MTV Networks).

TMF lanceerde zijn prepaid gsm-aanbod eind 2003 in samenwerking met Base. Het is gericht op jongeren, met een focus op goedkope sms-tekstberichtjes. Het contract met Base loopt echter af.

TMF besloot om vanaf morgenvrijdag in zee te gaan met Proximus, dat volgens TMF-topman Kristoff Coolen meer technologische mogelijkheden biedt. 'We willen de vinger aan de pols houden van de laatste trends en snufjes op de gsm. De jongeren zijn immers snel mee met die veranderingen. Daarom was het belangrijk om een mobiel aanbod uit te rollen dat nog meer multimediadiensten aanbiedt', aldus Coolen.

Base ging dan maar op zoek naar een partner om de plaats van TMF in te nemen. Dat werd Jim TV, de concurrerende jongerenmuziekzender van de Vlaamse Mediamaatschappij (VMMa). Jim TV en Base werken al samen via de virtuele operator Jim Mobile.

Die postpaid-formule kende minder succes dan The Music Factory en werd niet meer actief ondersteund door de VMMa, maar wordt nieuw leven ingeblazen. Beide allianties bestookten de pers met de aankondiging van promotiecampagnes om zoveel mogelijk klanten binnen te halen.

Base lijkt daarbij over de beste kaarten te beschikken omdat de 285.000 klanten zijn 'eigendom blijven' en vanaf vrijdag automatisch worden overgezet naar Jim Mobile. Proximus en TMF voeren campagne om zoveel mogelijk jongeren vrijwillig te doen overstappen, met behoud van hun gsm-nummer. Beide kampen gooien massaal gratis sms'jes in de strijd om de oorlog te winnen. Proximus/TMF Mobile zegt in totaal 1 miljard sms-berichtjes te zullen weggeven aan klanten die overstappen. Base en Jim Mobile beloven maar liefst 10.000 gratis berichtjes uit te delen aan de blijvers, wat neerkomt op maximaal 2,85 miljard berichtjes. Ook nieuwe klanten kunnen daarvan profiteren. Op de gratis berichtjes staat geen vervaldatum. De sms-oorlog toont aan dat de operatoren bereid zijn om fors te investeren in klantenbinding bij jongeren. Tienduizend gratis sms'jes komen voor Base immers neer op een omzetverlies van 800 euro per klant, weliswaar gespreid in de tijd.

Bron: De Standaard

No comments:

 
Add to Technorati Favorites