Wednesday 6 June 2007

Belgen zijn ijverigste krantenlezers

Kranten werden het afgelopen jaar weer populairder: de oplage ging wereldwijd de hoogte in tot ruim een half miljard exemplaren. De Belgen blijken het meest gehecht aan hun dagblad: zij lezen er dagelijks gemiddeld 54 minuten in. Elke dag lezen gemiddeld 1,4 miljard mensen een krant.
Dat blijkt uit een studie van de World Association of Newspapers (WAN), de mondiale krantenorganisatie die momenteel haar jaarlijks congres houdt in Kaapstad, Zuid-Afrika. De studie heeft betrekking op 232 landen, goed voor 11.207 krantentitels.
In alle werelddelen, met uitzondering van Noord-Amerika (-1,9 procent), was er in 2006 sprake van een stijgende verkoop in de krantenmarkt, globaal met 4,61 procent tot 556 miljoen stuks. Aangezien een krant door meer dan één persoon gelezen wordt, steeg het aantal lezers tot 1,4 miljard.
De inkomsten uit advertenties stegen afgelopen jaar gemiddeld met 3,77 procent. Bij de cijfers wordt ook rekening gehouden met de gratis kranten. Die zijn in Europa goed voor bijna een derde (31,9 procent) van de totale oplage, tegen 8 procent wereldwijd.
België
In België was er in 2006 een daling van de totale oplage, maar wel een sterke stijging van de advertentie-inkomsten (+19 procent). Ons land kenmerkt zich door de meest ijverige lezers. Gemiddeld besteedt een Belg 54 minuten aan zijn krant. De tweede plaats, met een gemiddelde leestijd van 48 minuten, gaat naar China, Finland en Brazilië.
Met een marktaandeel van 29,6 procent zijn kranten na televisie opnieuw het belangrijkste medium geworden. Samen met de tijdschriften, vertegenwoordigen printmedia zelfs een marktaandeel van 42 procent, tegenover 39 procent voor televisie.
Bron: De Standaard

No comments:

 
Add to Technorati Favorites