Friday 1 June 2007

Diamond Award voor Duval Guillaume Antwerpen

De vierentwintigste CCB Awards

De awards van de Creative Club of Belgium zijn weer een onderonsje geworden van de onafhankelijke bureaus. LG&F, Duval Guillaume en mortierbrigade wonnen het gros van de prijzen.

De CCB Awards worden al sinds 1983 uitgereikt en zijn (samen met de Effies) de belangrijkste reclameonderscheidingen in ons land. Er is wel een verschil: de Effies houden ook rekening met de effectiviteit van een reclamecampagne, de CCB Awards beoordelen enkel de creativiteit van de makers. De prijzen worden uitgereikt in verschillende categorieën. Zo is er bijvoorbeeld een categorie Multimedia, Cinema, Televisie, Radio, Kranten, Magazines, Outdoor, Direct Mail, Internet en zelfs Zelfpromotie. De categorieën Televisie, Radio, Kranten en Magazines worden dan ook nog eens onderverdeeld in Single (eenmalige advertenties) en Campagnes (meerdere advertenties). Net zoals de voorbije jaren werd ook dit keer weer het gros van de hoedjes - genoemd naar het beeldje dat de winnaars krijgen, een gouden of zilveren hoedje - verdeeld onder de onafhankelijke bureaus. De usual suspects zijn dan traditioneel Duval Guillaume Antwerpen en Brussel, LG&F en de relatieve nieuwkomer mortierbrigade. Bureaus als Ogilvy, Publicis of Young&Rubicam geraakten niet verder dan een nominatie.

De hoogste onderscheiding van de avond, de Diamond Award, was weggelegd voor Duval Guillaume Antwerpen met een campagne voor het mannenmagazine Ché. 'Laten we samen dromen van een betere wereld', is de titel. Op de foto's staan dan bijvoorbeeld een aparte rijstrook voor vrouwen, een man die zijn vrouw in bed betrapt met een andere vrouw of een vrouw waaraan een PlayStation-joystick bengelt. Feministes zullen waarschijnlijk wel hun bedenkingen hebben bij de gebruikte visuals, maar geestig zijn ze wel. De andere kanshebber voor de Diamond Award was een campagne van mortierbrigade voor Humo. In Mixing Cultures, zoals ze heet, zien we wat er zou gebeuren wanneer George Bush zich tot het boeddhisme zou bekeren of wanneer Hitler een rasta zou worden. 'Culturen mixen maakt iedereen mooier', luidt de headline.
Ook een tv-spotje van Ché was genomineerd (een tenniswedstrijd tussen twee vrouwen die na afloop van shirt wisselen, zoals in het voetbal), maar dat filmpje moest de duimen leggen tegen een spotje van LG&F voor De Post. Die Gold was trouwens maar één van de elf gouden hoedjes die LG&F mee naar huis mocht nemen. Tel daarbij de zes zilveren awards die werden gewonnen en men mag stellen dat het Brusselse bureau de slokop van de avond was. Ook voor de jongens van mortierbrigade was de oogst bijzonder rijk. Het bureau bestaat nog maar sinds eind 2004, maar manoeuvreert zich linea recta naar de creatieve frontlinie. Zes gouden en zeven zilveren hoedjes waren bestemd voor de bende van Jens Mortier. Onder meer in de categorieën Cinema, Krantencampagne en Magazine Campagne werd goud gewonnen voor respectievelijk Croky Chips, Skynet News en Humo.

De Brusselse afdeling van Duval Guillaume zag zich dit jaar geklopt door de collega's uit Antwerpen. Naar de Scheldestad verhuisden vier gouden hoedjes, Brussel moest zich met de helft tevreden stellen. Om de pijn te verzachten was het wat zilver betreft net omgekeerd: zes voor Brussel en twee voor Antwerpen. Voor Duval Guillaume Antwerpen dook uiteraard Ché nog enkele malen de erelijsten binnen, maar ook Schweppes zorgde voor blinkend metaal. Duval Guillaume Brussel haalde goud in de categorie Outdoor Campagne met een billboard voor de TGV en ook in de categorie Public Awareness voor Artsen Zonder Grenzen - een klant waarvoor vorig jaar nog de Diamond werd gewonnen.

Bron: De Standaard

No comments:

 
Add to Technorati Favorites