Tuesday 12 June 2007

Nog lange weg voor e-reclame

'Ten Before Ten'. Zo heet de campagne die het Interactive Advertising Bureau opzet om meer bedrijven op het internet te krijgen.


De slogan staat voor de uitdaging die het IAB (een vakvereniging met 185 leden) zichzelf heeft opgelegd: tegen 2010 moet internetreclame goed zijn voor tien procent van alle reclameuitgaven in België. Nu is dat nog maar 5 procent. Een deel van de campagne bestaat uit het uitwerken van vijftien studies over de belangrijkste economische sectoren. Die studies moeten een beter inzicht geven in het onlinegedrag en de verwachtingen van de consument.
De eerste vier sectoren zijn nu afgewerkt - voedsel, drank, onderhoudsproducten en cosmetica. Het zijn sectoren waarin heel wat spelers nog maar weinig aanwezig zijn op het net. Voor de studies werden telkens duizend mensen ondervraagd. Bij de vier sectoren zijn de cijfers behoorlijk gelijklopend. Zo blijkt 51% van de Belgische surfers verantwoordelijk te zijn voor de aankoop van voedsel, 56% voor dranken, 62% voor cosmetica en 53% voor huishoudproducten.
Tussen de 80 en 93 procent van de ondervraagde surfers consulteert verschillende informatiebronnen voor ze beslissen over een aankoop. Ook in het digitale tijdperk blijven vrienden en familie daarbij veruit de belangrijkste referentie. Op de websites zoeken consumenten vooral prijs- en productinformatie, kortingsbonnen en verkoopadressen. 'Spelletjes en downloadbare gadgets zijn voor de meeste mensen veel minder interessant', zegt Alain Heureux van het IAB. 'Het blijkt ook effectiever om een generalistische website met echte content op te zetten dan een gewone bedrijfswebsite. Daar hebben mensen veel minder aan. Uncle Ben's heeft dat goed begrepen. Zij stellen aan de surfers bijvoorbeeld een heleboel rijstrecepten voor. De bedrijven moeten dan wel een structuur opzetten om die content aan te maken.'
Uit de cijfers blijkt ook dat op een gemiddelde dag 3,8 miljoen Belgen op het net te vinden zijn. Dat is 42% van de plus-12-jarigen. Wanneer in een gezin internet wordt genomen, dan heeft dat meteen ook een invloed op andere media. Er wordt dan bijvoorbeeld veel minder tv gekeken.
Toch loopt het wat internetinvesteringen betreft niet zo'n vaart in ons land. Zo werd vorig jaar in Groot-Brittannië drie miljard euro aan onlinemarketing uitgegeven. In 2005 was dat in België een magere 55 miljoen euro. Voor 2006 zijn er nog geen cijfers. 'De Belgische marketeer durft niet genoeg', zegt Heureux. 'In Nederland en Engeland reageert men sneller en met meer lef. Er is vaak ook geen doordachte strategie of visie. Jonge marketeers staan dikwijls onder druk om hetzelfde te doen als de oude garde. Ze doen dat omdat ze ervan uitgaan dat ze maar een paar jaar in hetzelfde bedrijf zullen blijven. Nochtans is België een prachtige speeltuin voor onlinemarketing. We hebben veel snelle verbindingen, veel gsm's én interactieve tv.'

No comments:

 
Add to Technorati Favorites