Friday 22 June 2007

Jongeren willen job bij overheid

De overheid, de zorgsector en de media zijn populaire werkgevers bij de jeugd.

Dat blijkt uit het onderzoek Switch On dat MTV Networks liet uitvoeren bij 1.700 Belgische jongeren tussen 13 en 29 jaar. De vragen gingen onder meer over werk, vrije tijd en gezondheid.

Een job moet vooral leuk zijn. Dat blijkt al uit de studiekeuze. 'Persoonlijke interesse' speelt bij tweederde van de jongeren een rol. Ook de carrièremogelijkheden spelen een rol. Studies waarmee je zoveel mogelijk kanten uit kunt, blijven populair.

Bij het solliciteren zeggen jongeren eerder naar de inhoud dan naar het loonbriefje te kijken. 83 % vindt een 'goede werksfeer' belangrijk. Daarmee zijn vriendelijke collega's en een goede koffieautomaat belangrijker dan 'interessant werk' (79%) en 'erkenning' (69%).

Het loon komt pas op de vijfde plaats: voor zes jongeren op de tien vormt dit een criterium. 'Wij wisten al uit eerdere onderzoeken dat jongeren veel meer belang hechten aan familie en vriendschap dan aan geld', zegt Veerle Colin van MTV Networks. 'Maar dat loon zo laag staat in hun ranglijst, verbaasde mij. Het zal wel te maken hebben met onze comfortabele maatschappij.'

Dat jongeren graag willen werken in de media, is niet nieuw. Verrassender is dat ook de overheid en de zorgsector hippe werkgevers zijn. 'Vooral aan Vlaamse kant zijn veel inspanningen gedaan om te laten zien dat werken bij de overheid leuk is', zegt Colin. 'Dat werpt zeker vruchten af. Jongeren denken er de goede werksfeer te vinden. Ze zoeken ook veel vrijheid. Bij de overheid hoef je niet 's avonds of in het weekend overuren te draaien.'Werken als andere mensen thuis zitten, vinden jongeren geen aantrekkelijk vooruitzicht. Vandaar dat ze de horeca en de landbouw links laten liggen. 'Ook in de bouw willen jongeren niet aan de slag. Ze denken dat ze daar hard moeten werken en geen fun kunnen beleven met de collega's.

'Kyoto kennen ze allemaal en vier op de vijf denkt dat de milieuproblematiek zal wegen op de toekomst. Tweederde gelooft dat de overheid meer inspanningen moet doen. Zelf actie ondernemen, is een ander paar mouwen. Eén op de twee is bereid het afval te scheiden. Wat vaker de lichten uitdoen, wil slechts één op de vier, amper één procent is bereid de barbecue op te geven. Meer dan de helft wil niet extra betalen voor milieuvriendelijke producten. 'Ze leggen de link niet tussen het milieu en hun eigen acties', zegt Colin. 'Het milieu is erg gemediatiseerd, onder meer door de film van Al Gore. Op zich is dat niet negatief. Maar ook bij volwassenen zie je dat het erg ver van hun bed staat. Jongeren beseffen niet dat vele kleintjes het grote geheel maken. Wie daaraan iets wil doen, moet de taal van jongeren spreken.'

Bron: De Standaard

No comments:

 
Add to Technorati Favorites