Wednesday 29 August 2007

Internetgebruiker gaat voor inhoud

Het grote publiek ontdekt geleidelijk aan dat het internet meer is dan een communicatiemiddel. Gebruikers gaan steeds meer op zoek naar content, dat blijkt uit een analyse van de ‘Online Publisher Organisation’s (OPA) Internet Activity index’.

Internetgebruikers hebben in de voorbije vier jaar meer aandacht gekregen voor content op het internet. De tijd die mensen online doorbrengen met het bekijken van nieuwssites, video, het weer en blogs is gestegen en dat ging vooral ten koste van de tijd waarin mensen het internet gebruiken voor communicatie. Van 2004 tot 2007 steeg content gerelateerde online tijd van 34 naar 47 procent. Communicatie maakt in 2007 nog 33 procent uit van de totale online tijd. In 2003 was dat nog 46 procent. Volgens de OPA is deze verschuiving te wijten aan verschillende factoren: een stijging in het aanbod van content, de overstap van activiteiten die oorspronkelijk offline gebeurden naar het web en de doorgezette uitbreiding van breedband internetaansluitingen. Die laatste factor maakt een algemene stijging mogelijk van de online tijd, verspreid over de vier onderzochte categorieën: content, zoeken, commerciële activiteit en communicatie. Er is dus sprake van een algemene stijging van de tijd die mensen op het internet doorbrengen. Het aandeel van ‘zoeken’ in de online tijd van consumenten groeide in 4 jaar van 3 naar 5 procent, waarbij het ‘zoeken’ als doorgang naar content werkt. De online tijd doorgebracht met commerciële functies daalde lichtjes van 16 naar 15 procent, aldus nog deze activiteitsindex.


Bron: 6 minutes

No comments:

 
Add to Technorati Favorites