Thursday 23 August 2007

YouTube introduceert reclame in videoclips


De internet-videodienst YouTube gaat een nieuwe reclamevorm gebruiken, die bij bepaalde video's 20 procent van de onderste beeldruimte in beslag zal nemen. Dat heeft de dochteronderneming van Google bekendgemaakt.

Tien maanden na de overname van YouTube door Google, voor de som van 1,65 miljard dollar (1,22 miljard euro), wil de internetgroep nu zijn dochteronderneming doen renderen aan de hand van reclame. Tot vandaag was op YouTube, dat vorig jaar een omzet realiseerde van ongeveer 15 miljoen dollar, nagenoeg geen reclame te bespeuren.Toch wil de groep bij de introductie van de reclame voorzichtig tewerk gaan. Nadat een video 15 seconden gespeeld heeft, verschijnt de reclame gedurende 10 seconden onderaan het scherm en neemt er 20 procent ruimte van in, een beetje zoals de informatiebanden bij nieuwszenders.Bezoekers kunnen de reclame negeren, sluiten of erop klikken, waarna de video onderbroken wordt en een reclamefilmpje geopend wordt. Per duizend bezoekers betaalt de adverteerder 20 dollar, die verdeeld wordt tussen YouTube en de eigenaar van de video. Met meer dan 100 miljoen gebruikers is de reikwijdte van de website enorm.YouTube benadrukt dat er niet bij alle videoclips reclame zal zijn. De videoclips worden door het bedrijf geselecteerd.

No comments:

 
Add to Technorati Favorites