Thursday 16 August 2007

Reclame via internet groeit explosief

Het internet wint razendsnel aan populariteit bij de Belgische adverteerders. Dat schrijven De Tijd en De Morgen. In de eerste zes maanden van dit jaar gaven de gezamenlijke adverteerders 41,1 miljoen euro uit aan reclame op het internet. Dat is 131 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Als dat groeitempo aanhoudt, overklast het internet volgend jaar de huis-aan-huisreclame.
Absoluut blijven de reclame-uitgaven op het internet echter nog beperkt. Slechts 2,7 procent van de 1,5 miljard euro die in de eerste zes maanden van dit jaar in ons land aan reclame werd uitgegeven, gaat naar het internet.

Koudwatervrees
Ons land heeft dus nog een heel eindweegs te gaan. Sceptici grijpen de achterophinkende Belgische cijfers aan om hun koudwatervrees voor het internet vol te houden. Believers als IAB (het Interactive Advertising Bureau, een internationale lobby van overtuigde digitale communicatiespelers) daarentegen hebben bloed geroken, beklemtonen de jaarlijkse toename van internetreclame in België (zo'n 35 %) en trekken zich op aan het vooruitzicht dat de helft van de Belgische adverteerders overweegt hun investeringen in het internet dit jaar op te trekken tot 20 %.

"De vraag is niet óf België op de trein zal springen, maar wannéér," verklaarde Erwin Jansen, managing partner van het ultrahippe Antwerpse marketingbureau These Days, eerder in Trends. "De reclamesector is een conservatief wereldje en de Belgen zijn dan ook nog eens een conservatief volkje. Maar het verandert. Op middlemanagementniveau vind je steeds meer jonge wolven die intern aan de boom schudden. Hun bazen staan tussen twee vuren, want onderschat de druk niet van radio, televisie en gedrukte media! Die schreeuwen elke dag van de daken dat het allemaal zo'n vaart niet zal lopen met dat internet. Pas op: ik ben zelf een tijdschriftenfreak en ik beweer niet dat het internet de traditionele media in België van de kaart zal vegen, maar kijk naar bijna om het even welk buitenland en je zal zien hoe hard het daar nu al loopt. In Engeland twijfelt niemand er nog aan dat interactieve media de belangrijkste reclamedragers van de toekomst zijn."


Bron: Trends

No comments:

 
Add to Technorati Favorites