Thursday, 17 April 2008

Bijna alle schoolverlaters vinden snel werk

Nauwelijks drie procent van de bijna 78.000 Vlaamse jongeren die in de zomer van 2006 de schoolbanken hebben verlaten, bleven in de daaropvolgende twaalf maanden (tot de zomer van 2007) de gehele tijd zonder baan of werkervaring zitten. Dat blijkt uit een studie van de Vlaamse arbeidsdienst VDAB. Dat gunstige resultaat, het beste ooit in Vlaanderen, is te danken aan de sterke economische conjunctuur in die periode en aan de activeringspolitiek van de VDAB.

Voor de generatie schoolverlaters uit 2005 bedroeg dat percentage werklozen zonder enige werkervaring nog 4,9 procent.Het aantal laaggeschoolde jongeren (zonder diploma middelbaar onderwijs) was goed voor 15 procent van het totale aantal schoolverlaters. Maar die laaggeschoolden waren wel goed voor eenderde van alle werkloze jongeren een jaar na hun afstuderen.Jongeren met een diploma technisch of beroepsonderwijs komen wel goed aan de bak op de Vlaamse arbeidsmarkt. Datzelfde geldt voor zowat alle hooggeschoolde jongeren, op enkele studierichtingen na, zoals kunstwetenschappen en antropologie.

Bron: De Standaard

Wednesday, 16 April 2008

Jobsite voor wie in een klein bedrijf wil werken

StepStone en het magazine KMO-PME lanceren een jobsite voor kleine en middelgrote bedrijven: www.kmojobs.be. De website wil vooral werkzoekenden aantrekken die aan de slag willen in een kleine of middelgrote onderneming. Op de gewone jobsites kan men immers meestal niet selecteren op de grootte van de onderneming. Op de kmo-jobsite kunnen enkel bedrijven met minder dan zeventig werknemers terecht met een vacature.

Bron: HRUpdate

Ants Life Studio : un nouveau genre de tamagotchi


Créé par le spécialiste du genre, Bandai, l'Ants Life Studio est un tamagotchi de chevet reprenant la vie d'une colonie de fourmis dans une fourmilière.
Construire des tunnels, échapper aux insectes et animaux de grandes tailles, maintenir la vie du groupe de formicidés numériques, voilà les tâches que devront accomplir l'heureux utilisateur de ce jeu.
Doté d'un écran LCD avec rétro-éclairage, ce poétique et pédagogique "ecologotchi" pourra être utilisé même en pleine obscurité, et affichera également l'heure et la date, avec une jolie animation d'arbre en fond d'écran.
L'Ants Life Studio n'est pas encore disponible en français, mais ça ne devrait pas tarder, vu son potentiel.
Les parents des jeunes éleveurs en herbe impatients pourront l'obtenir moyennant 74 euros.

Le sac qui balance


Adoptant résolument un style vintage (photo ci-dessous) ou branché, les sacs "boom Bag" ont de quoi attirer l'attention et ne cachent pas leur jeu.
Ils ont certes un look un peu spécial, mais ils ont du coffre, et pas seulement au niveau de leur contenance !
Car ce sont, ni plus ni moins, des hauts parleurs portables, à emmener partout où vous en aurez besoin.
Ils intègrent une prise mini-jack 3,5 mm qui pourra accueillir vos baladeurs MP3, vos Ipods et, revival oblige, vos walkmans à cassettes et discmans !
Vous n'avez pas de lecteurs de musiques portable ? Qu'à cela ne tienne, ils disposent également d'un tuner radio FM. Les sacs fonctionnent chacun avec 4 batteries de type AA.

Cybercriminaliteit is volwassen economie geworden

De tijd dat internetgebruikers virussen konden vermijden door geen pornowebsites te bezoeken en een gezonde dosis voorzichtigheid aan de dag te leggen bij het openen van e-mails, is voorgoed voorbij. Dat is onder meer het gevolg van het feit dat cybercriminaliteit een volwassen economie is geworden, zo blijkt uit het zesmaandelijkse Internet Security Threat Report (ISTR) van de antivirusproducent Symantec, dat woensdag uitkomt.

Cybercriminelen verwerken hun kwaadaardige code tegenwoordig vooral in alledaagse, voor de internetgebruikers vertrouwde websites. Vooral gebruikers van sociale netwerksites lopen gevaar, aldus het rapport van Symantec. Criminelen maken onder andere misbruik van kwetsbaarheden in bepaalde websites om hun virussen de wereld in te sturen. De laatste zes maanden van 2007 werden 11.253 van die kwetsbaarheden geregistreerd op het internet. Slechts 473 - of 4 procent - van die kwetsbaarheden kregen achteraf een patch. Op die manier laat men aan cybercriminelen wel erg veel ruimte om misbruik te maken van de zwakke plekken van een website.

Klik hier voor het volledige artikel (bron: De Standaard)

BeWell@Work: nieuw bewustmakingsprogramma voor gezondheid en welzijn van werknemers

Gezondheid op het werk komt de onderneming ten goede!’. In 2007 bedroegen de kosten van arbeidsverzuim door ziekte voor de Belgische werkgevers bijna 9,4 miljard euro, een stijging van 15% in vergelijking met 2006*. Het is dus duidelijk dat de gezondheid de economische groei kan doen vertragen. Gezonde gewoonten bevorderen in het bedrijf kan dan ook als een proactieve preventiemaatregel beschouwd worden maar is ook een interessante manier om de prestaties en de algemene gezondheid van werknemers te verbeteren. In ons land blijft de preventie van hart- en vaatziekten de belangrijkste prioriteit. Hart- en vaatziekten eisen elk jaar bijna 38.000 mensenlevens. Dat zijn meer dan 100 sterfgevallen per dag of vier per uur! En hierbij houden we dan nog geen rekening met de sterfgevallen die het gevolg zijn van een combinatie van verschillende cardiovasculaire risicofactoren.

De Belgische Cardiologische Liga is zich bewust van dat probleem en heeft daarom in samenwerking met het communicatieadviesbureau Karott’ een innoverende gezondheidsstrategie ontwikkeld voor bedrijven: BeWell@Work. Het is een programma dat de gezondheid en het welzijn op het werk bevordert via informatieverstrekking, bewustmaking en praktische interactie, op één lijn met de bedrijfscultuur en -communicatie. Via dat project op het werk worden de werknemers – en onrechtstreeks ook hun gezinsleden – aangespoord om zich elke dag ‘gezond te gedragen’.

Klik hier voor het volledige artikel (bron: HR Tribune)

Tuesday, 15 April 2008

Nouveau record pour les «Ch’tis»


BRUXELLES Le film «Bienvenue chez les Ch’tis» est devenu le plus gros succès du cinéma français en Belgique. Après le week-end, il comptabilisait 885.000 spectateurs depuis sa sortie, a indiqué hier son distributeur en Belgique, Alternative Films. Sortie en Belgique francophone le 27 février, la comédie de Dany Boon, qui tourne en dérision des clichés sur les Français du nord, a ainsi battu le record détenu jusqu’à présent par «Astérix Mission Cléopâtre», qui avait attiré 843.000 spectateurs sur toute sa carrière belge. «Le film est premier au box-office depuis sa sortie il y a sept semaines. Les chiffres sont toujours très stables et on devrait atteindre au minimum le million de spectateurs», a expliqué Michel Luel, le patron d’Alternative Films.
source:metrotime

Devine d'où je t'appelle?


Depuis mercredi 2 avril, Air France propose à ses passagers de téléphoner en vol depuis leur portable. Cette expérimentation n'est pour l'instant possible que sur un seul appareil de sa flotte, un A318 équipé pour cette expérimentation. Les 3 opérateurs français Orange, SFR et Bouygues Telecom ont signé un accord avec OnAir, la société qui permet les communications à bord des avions. Ainsi, dès 3000 mètres d'altitude, il sera possible d'utiliser son mobile. En raison de contraintes aéronautiques, il n'est pas possible de le faire en deçà de cette altitude. Et bien entendu, l'émission de tout appel est interdite pendant le décollage et l'atterrissage. Véronique Blanc, responsable technologique d'OnAir, explique pourquoi les appels seront désormais possible à bord:
« Une des raisons pour lesquelles l'utilisation des mobiles était jusque-là interdite en vol était le niveau d'émission des portables. Grâce au réseau Picocell, situé tout au long de l'avion, les mobiles se trouvent à faible distance de l'émetteur, et fonctionnent avec un niveau de puissance très bas, sans interférence avec les appareils à bord »
Mais il ne s'agit pour l'instant que de tests qui doivent emporter l'adhésion du public. Pas sûr que chacun souhaitent être dérangés en vol, par son mobile ou par son voisin.

Déjeuner sur l'herbe

Aan alle UC'ers die ons willen vervoegen: weest zéér welgekomen! Op vrijdagmiddag 20 juni gaan we gezellig buiten eten, een picknick dus en iedereen brengt iets mee. We gokken op mooi weer, een plan B is er niet :)

Belgische manager verhuist niet voor werk

Gemiddeld is de Belgische manager 77 minuten per dag kwijt aan woon-werkverkeer. De meerderheid is dagelijks langer dan een uur onderweg naar en van het werk. Bijna één op vier managers ervaart die reistijd als vervelend. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd in opdracht van Polycom, leverancier van apparatuur voor video- en audioconferencing.

Toch is de woon-werkafstand voor het overgrote deel van de Belgische managers geen op zichzelf staande reden om te verhuizen naar een andere plaats. Bijna driekwart (74 procent) van de Belgische managers is niet bereid alleen voor het werk te verhuizen. De Belgen zijn daarin standvastiger dan hun Nederlandse collega-managers. Bij onze noorderburen is bijna de helft van alle managers (47,4 procent) bereid een verhuizing voor het werk te overwegen. Uit het onderzoek van Polycom blijkt verder dat Brussel de managershoofdstad van België is. Van de ondervraagde Belgische managers werkt maar liefst 53 procent in of rond Brussel. De regio Antwerpen biedt plaats aan 17 procent van alle Belgische managers. Slechts 5 procent van de Belgische managers werkt in Wallonië.

Klik hier voor het volledige artikel (bron: HR Tribune)

Persgroep klaar voor 'vrij grote sprong'

Het investeringsplan dat de Persgroep drie jaar geleden inzette, werpt zijn vruchten af.

De Persgroep startte in 2005 met een ambitieus investeringsprogramma. De overname, samen met de Franstalige uitgever Rossel, van de financieel-economische kranten L'Echo en DeTijd, kostte 66miljoen euro. De nieuwe drukkerij in Lokeren vergde een investering van 100 miljoen euro. En de Nederlandse Radio Noordzee, die werd omgedoopt tot 'Qmusic Nederland', gebeurde weliswaar voor slechts een symbolische euro, maar het bedrijf was zo beladen met verliezen dat ook dat een zware dobber was. Zowel in 2005 en 2006 wogen die investeringen, zoals verwacht, op de resultaten. Maar nu blijkt dat ze renderen, zei gedelegeerd bestuurder Christian Van Thillo gisteren bij de voorstelling van de resultaten van 2007. Hij wees er ook op dat de investeringen het bedrijf sterk veranderd hebben: 'Sinds 2004 hebben we 20procent nieuwe omzet gecreëerd.'

Klik hier voor het volledige artikel (bron: De Standaard)

Monday, 14 April 2008

H&M en tête du classement Interbrand des marques de distribution

A l’occasion du Congrès mondial de la distribution (World Retail Congress) à Barcelone, l’agence conseil en création de marques Interbrand vient de révéler son premier classement de la valeur des 25 marques de distribution les plus performantes en Europe. La première place est attribuée à l’enseigne H&M avec une valeur de marque estimée à 10,4Mds€. Suivent Carrefour avec 6,6Mds€ devant l’inévitable Ikea, dont la valeur de marque atteint 6,5Mds€. Les marques anglaises Tesco (5,6Mds€) et Mark & Spencer (5,1Mds€) s'installent au pieds du podium. Moins bien classées mais tout de même présentes : les marques françaises Auchan, qui se positionne à la 10ème place avec une valeur de marque avoisinant 1,8Mds€; Sephora, en 16ème position (767M€) et la Fnac qui occupe la 23ème place du classement (379M€). Le principal enseignement de ce palmarès des 25 plus grandes marques enseignes en Europe montre que les distributeurs les plus performants sont ceux qui ont compris l’intérêt de construire leurs marques propres et d’investir dans celles-ci. En effet, 60% des distributeurs de ce classement commercialisent leur marque, dont les recettes contribuent à leur chiffres d’affaire à hauteur de 30% à 100%. Ces marques de distribution attachent aussi une importance primordiale aux formats de leurs magasins, qui ne se cantonnent plus à une duplication des surfaces et des concepts existants mais qui font de plus en plus de sur mesure. A noter que ce classement divise le marché en trois catégories : la grande distribution (Tesco, Auchan…), les marques propres (Zara, Mark & Spencer…) et les marques produits (Adidas, Burberry…) – cette dernière catégorie n’étant pas incluse dans l’étude puisque lesdits produits sont souvent vendus par d’autres distributeurs.
source : cbnews

De banenmarkt van de VDAB is nu al een groot succes.

Eind september vorig jaar organiseerde de Vlaamse arbeidsdienst VDAB een banenmarkt, op 25 verschillende locaties in Vlaanderen, waarop liefst 1.100 bedrijven hun vacatures konden aanbieden aan in totaal 34.000 werkzoekenden. Ongeveer 1.000 Waalse werkzoekenden tekenden present op de Vlaamse banenmarkt.

Uit een bevraging van de deelnemers blijkt dat het initiatief een groot succes was. Dat leert het antwoord van de Vlaamse minister van Werk, Frank Vandenbroucke, op een parlemenatire vraag van Gino De Craemer (N-VA). Voor 84 procent van de werkzoekenden voldeed de banenmarkt aan de verwachting en de meesten vonden het initiatief drempelverlagend en kostenbesparend. Ook de deelnemende bedrijven reageerden enthousiast: 75 procent evalueerde de banenmarkt positief en 95 procent wenst opnieuw deel te nemen. De resultaten bevestigen dat de formule ook effectief werkt. Zo blijkt uit een enquête bij 160 deelnemende bedrijven dat 40 procent van hun openstaande vacatures dankzij contacten op de banenmarkt ingevuld geraakten.Ruim de helft van deze bedrijven heeft op basis van die contacten werkzoekenden opgenomen in hun werfreserve.

Bron: De Standaard

Profiel van de werknemer van morgen

Globalisering, technologische innovaties, vergrijzing en zelfs klimaatverandering laten de werknemer niet ongemoeid. Morgen ziet hij er anders uit, dat wil zeggen in de komende twintig jaar evolueert zij/hij naar een ander profiel. Het Britse Personnel Today maakte een round up van de veranderingen op de werkplek en de verwachtingen die aan de werknemer van de toekomst worden gesteld.

De globalisering vereist medewerkers die zo flexibel zijn dat ze voortdurend met tijdszones, culturen en talen kunnen goochelen, meent managing consultant Howard Grosvenor. Aan de werkgever de kunst om die vaardigheden, o.a. de souplesse in het taalgebruik, door te lichten voor aanwerving. Relevante tests worden een must. Met China en India als rijzende sterren zal de dominante business ideologie vanuit de Verenigde Staten en Europa in hun richting opschuiven. We moeten bereid zijn onze vaardigheden te exporteren en ons ter plekke te laten beoordelen. Door de IT-innovaties ontstaan er virtuele jobs en zullen rollen in virtuele omgevingen worden gespeeld. Werven gebeurt via online communities waar mensen zichzelf marketeren via virtuele identiteiten.

Klik hier voor het volledige artikel (bron: 6 minutes HR Business)

Friday, 11 April 2008

Un bouquin sur Facebook


Il suffisait d’y penser, le buzz Facebook a accouché de son premier bouquin, un livre français intitulé Bienvenue sur Facebook : le mode d’emploi. Ils se sont mis à trois pour écrire ce livre qui vient de sortir chez Albin Michel, Claire Germouty, Karine Papillaud et Jérôme Bouteiller. Trois jeunes gens qui se sont intéressés à cette déferlante qui nous a assailli l’an dernier et nous a aussi un peu saoulé. C’est un bouquin en deux parties, il y a le côté mode d’emploi ; comment fonctionne Facebook, les différentes options et applications téléchargeables. Et puis, d’autre part, on trouve de nombreux témoignages, de patrons de sociétés web qui donnent leur avis sur le phénomène. Trois auteurs (Jérôme Bouteiller, Claire Germouty, Karine Papillaud) c'est beaucoup pour un petit ouvrage, mais ils maîtrisent bien le sujet de ce petit livre d'initiation sur le réseau Facebook.
La couverture choisie par l'éditeur (Albin Michel) est très colorée et réussie. Elle donne envie d'ouvrir le livre. A l'intérieur le texte est bien découpé en petits chapitres concis et bien faits. Plus des encadrés avec de mini interiews.
Un excellent cadeau pour ceux qui ne connaissent pas Facebook parmi vos amis. D'autant plus que le prix (moins de 10 €) est raisonnable.
source: lemondedublog

Le nom de domaine Pizza.com vendu 2,6 millions d'euros


Il y en a qui savent flairer les bons filons. Tel est le cas de Chris Clark, un américain de 43 ans qui vient de faire fortune simplement en revendant un nom de domaine aux enchères. En effet, en 1994, alors que le commerce électronique démarre tout juste, il achète le nom Pizza.com pour la maudique somme de 20 $ et décide de s'associer avec une société de livraisons de pizzas. Un concept très ingénieux qui, au final, ne verra jamais le jour.

En 2000, il développe un site de référence sur les livreurs de pizzas pour quand même utiliser le nom de domaine qu'il continue à payer chaque année. Il ne rencontre pas le succès escompté mais le nombre de visiteurs est tout à fait honorable.

La Turquie bannît les Google Groups

Les utilisateurs turcs d’internet n’ont plus accès aux Google Groups, un site qui rassemble des milliers de forums de discussions. L’agence de presse turque Anadolu rapporte que Google groups, a été bloqué sur décision de justice, sans donner d’autres explications. Il y a peu de temps le portail vidéo de Google, YouTube, avait été rendu inaccessible en Turquie en raison de vidéos insultantes à l’encontre de à Mustafa Kemal Ataturk, le fondateur de la République turque.
source:mint

StampMedia is eerste Jongeren Media Agentschap in Vlaanderen

In het Internationaal Perscentrum Vlaanderen is woensdag het eerste Vlaamse Jongeren Media Agentschap boven de doopvont gehouden. Het kersverse Agentschap luistert naar de naam StampMedia. De voornaamste doelstelling van StampMedia is de berichtgeving over jongeren positief beïnvloeden door het jonge volk zelf aan het woord te laten. In september worden de eerste Stamp-nieuwsberichten verwacht.

Met het agentschap willen de vijftien jongeren die mee aan de wieg staan van Stamp, een nieuw geluid over hun leeftijdgenoten laten horen in de media. "Hoe lang is het immers al geleden dat er nog eens positief nieuws over jongeren stond op de voorpagina van de kranten? Vorige week nog haalden twee jongeren de krantenkoppen omdat ze een agent bijna dood sloegen op een bus van De Lijn", zegt reporter in spé Vincent Van Nauw. StampMedia wil de negatieve berichtgeving een halt toeroepen en belooft de jongeren zelf aan het woord te laten. Leen Verbist, de Antwerpse schepen voor jeugd, is alvast erg blij met het initiatief. "Ik ben enorm benieuwd naar hun kijk op wat er gebeurt in deze stad. En ik hoop dat ze effectief af en toe zullen stampen." Tijdens de paasvakantie hebben de aanstormende reporters al een kijkje mogen nemen achter de schermen van een redactie. Begin mei trekken ze op weekend om de redactionele lijnen verder uit te zetten. Vanaf september zal StampMedia dan écht van zich laten horen. StampMedia kan alvast rekenen op de interesse van een aantal grote broers uit het medialandschap. Concentra is al heel geïnteresseerd en het persagentschap Belga kijkt uit naar het toekomstig werk van StampMedia. En ook Radio 1 informeerde al naar de berichtenstroom van het gloednieuwe Jongeren Media Agentschap.

Bron: De Standaard

Thursday, 10 April 2008

Onze "Skyboard" voor ING!



Informatici weer betaalbaar

De forse loonstijgingen van IT’ers liggen achter ons. Gemiddeld ging het loon van de informaticus er vorig jaar met 3,3 procent op vooruit. Dat is niet alleen een stuk minder dan de twee jaren voordien, maar bovendien ook een kleinere toename dan flink wat andere beroepsgroepen.

Dit alles blijkt uit een onderzoek dat het vakblad Smart Business Strategies en HR-consultancybedrijf SD Worx voor het derde jaar op rij uitvoerde. Het onderzoek geldt zowel voor het vast als variabel loon, dat bedrijven uitbetaalden aan hun IT’ers. Bij het vorige onderzoek, naar de loonevolutie bij informatici in 2006, ging de gemiddelde IT’er er dus veel sterker op vooruit. ,,Bedrijven leggen vandaag de nodige voorzichtigheid aan de dag. Ze willen zich met de nakende groeivertraging zeker niet vergalopperen in de lonen die ze uitbetalen”, weet William Visterin, hoofdredacteur van Smart Business Strategies. ,,Werkgevers hebben vandaag ook meer alternatieven dan tien jaar geleden, zoals het ontwikkelen van software in Oost- en Centraal-Europa of in India. Steeds meer buitenlandse informatici komen ook gewoon hier werken.” De gemiddelde informaticus lijkt dus te moeten inbinden. Al wil Eddy Mertens, manager reward bij HR-consultancybedrijf SD Worx, niet van een stagnatie spreken. ,,De loonstijging is inderdaad een stuk minder dan de vorige twee jaar. Maar in vergelijking met de loonnorm die jaarlijks gemiddeld op ongeveer 2,5 procent ligt, valt de loonstijging voor onze informaticus nog wel mee. Echt klagen mogen ze dus niet”, meent Mertens. Toch is het duidelijk dat de hausse en druk op de IT-lonen definitief voorbij is. ,,Bedrijven hebben toch ook hun lessen getrokken uit de dotcom zeepbel van tien jaar geleden.”

Klik hier voor het volledige artikel (bron: 6 Minutes Business)

 
Add to Technorati Favorites