De 52-jarige Apple-topman Steve Jobs is de meest invloedrijke manager ter wereld. Dat blijkt uit een nieuwe ranglijst van het Amerikaanse economische tijdschrift Fortune.
Steve Jobs wordt op de lijst gevolgd door mediamagnaat Rupert Murdoch, die zijn imperium met het Amerikaanse Dow Jones wist uit te breiden. De derde plaats wordt ingenomen door Lloyd Blankfein, de topman van de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs.Een gedeelde vierde plaats gaat naar de Google-oprichters Larry Page en Sergei Brin en Google-topman Eric Schmidt. De legendarische Amerikaanse investeerder en multimiljardair Warren Buffet sluit de top-vijf af.De enige vrouw op de ranglijst van de 25 machtigste managers is Indra Nooyi, topvrouw van Pepsi. Zij neemt de 22ste plaats in.
Bron: De Standaard

Friday, 30 November 2007
Steve Jobs is machtigste manager
Wat de succesvolste rekruteerders anders doen
Sommige bedrijven hebben een behoorlijk efficiënt aanwervingsproces, andere lijken wel eeuwig op de sukkel. Vanwaar komt dat verschil? De Aberdeen Group deed er een studie naar. Het rapport kreeg de titel "The Global War for Talent: Getting What You Want Won’t Be Easy". Het wordt ter beschikking gesteld door HR-dienstenbedrijf Taleo. Het rapport bevat o.m. adviezen voor HR-departementen van ondernemingen die hun aanwervingsbeleid willen verbeteren. Eén ervan: blus niet altijd weer brandjes, maar kijk ver genoeg vooruit om te weten welke profielen van strategisch belang zullen zijn.
Bron: HR Alert
Werknemersvertrouwen stagneert ver onder vorig record
Voor het tweede kwartaal op rij dit jaar stagneert de Randstad-barometer werknemersvertrouwen op hoog niveau. Het aandeel optimisten en pessimisten blijft nagenoeg ongewijzigd. De dalende werkloosheid, in sommige delen in Vlaanderen is zelfs sprake van volledige tewerkstelling, en de vele jobbeurzen zijn blijkbaar niet voldoende om het werknemersvertrouwen verder te doen stijgen. De onzekerheid voor de toekomst weegt zwaar door op het werknemersvertrouwen. Ook de onduidelijke politieke situatie speelt wellicht een negatieve rol.
In vergelijking met de vorige meting van juli 2007 blijven de scores nagenoeg ongewijzigd. Op dit ogenblik is 54 percent positief over zijn of haar kansen om werk te vinden of om van werk te veranderen. 33 percent is negatief. De systematische verschillen tussen mannen en vrouwen, jongeren en ouderen en Noord en Zuid in dit land wordt in deze meting opnieuw bevestigd.
Klik hier voor het volledige record (bron: HR Tribune)
Thursday, 29 November 2007
Jobbeurs in China
Neen, dit is geen foto van Career Launch gisteren, DIT is blijkbaar hoe de jobbeurzen in China er aan toe gaan... :)

Guide Michelin 2008: 3 étoiles pour 2 restaurants belges
L'édition 2008 pour la Belgique et le Luxembourg du Guide Michelin a octroyé la note suprême de trois étoiles à deux restaurants belges: le "De Karmeliet", situé à Bruges, et le "Hof van Cleve" de Kruishoutem.
Comme l'année précédente, le restaurant bruxellois "Comme Chez Soi" se voit accorder la distinction de dux étoiles en compagnie de 8 autres établissements belges. "'t Zilte" à Mol est le seul restaurant à passer de une à deux étoiles tandis que le "'t Oud Konijntje", situé à Waregem, connaît le sort inverse en perdant une de ses deux étoiles.
A noter encore que 13 nouveaux restaurants, parmi lesquels "Le Cor de Chasse" à Barvaux, le "Bistrot du Mail" à Ixelles et le "Kasteel Withof" à Brasschaat font leur apparition parmi les lauréats d'une étoile Michelin et que 10 restaurants, dont "Le Saint Germain des Prés" à Charleroi, "De Maurice à Olivier" à Woluwe-St-Lambert et "De Bellefleur" à Kapellen, sont concernés par le perte de leur seule étoile.
Publiciteitssector wacht geweldige omwenteling in volgende 5 jaar
De traditionele spelers in de reclamewereld riskeren een belangrijke vermindering van hun omzet naarmate de budgetten meer ingezet worden op nieuwe, interactieve formaten waarvan verwacht wordt dat ze om en bij vijf keer sneller zullen groeien dan de traditionele reclamewereld. Om te overleven in deze nieuwe realiteit, moeten commerciële omroepen de denkrichting van hun massapubliek veranderen om in te spelen op niche-verbruikerssegmenten en verdelers moeten doelgerichte, interactieve reclame afleveren voor een reeks van multimedia-apparaten. Dat staat te lezen in IBM Global Business Services' nieuw rapport “The End of Advertising as We Know It,” dat voor de komende vijf jaar in de publiciteitssector een grotere omwenteling voorspelt dan het geval was in de voorbije vijftig jaar.
Publiciteitsagentschappen moeten op een creatieve manier experimenteren, als tussenpersoon optreden voor inzichten in verbruikers en als leidraad dienen voor de toewijzing van reclamegelden bij een overweldigend aantal keuzemogelijkheden. Alle spelers op deze markt moeten zich aanpassen aan een wereld waar de reclame-inventaris meer en meer gekocht en verkocht wordt via open reclamevakbeurzen vs traditionele kanalen.
“Digitaal amusement kent veel meer succes dan ooit verwacht. De reclamewereld moet haar business ingrijpend heroriënteren om haar verbruikers te dienen die meer en meer toegang krijgen tot inhoud in niet-lineaire formaten” onderstreepte Bill Battino, Communications Sector managing partner van IBM Global Business Services. “De bedrijven moeten even stilstaan bij de manier waarop zij hun inhoud aan de verbruikers kunnen verstrekken, via het gebruik van businessmodellen die veel meer gebaseerd zijn op het tot stand brengen van een relatie met verbruikers.”
Bron: Express.be
LinkedIn is interessant voor Europese headhunters. VS bekijkt het
Hoewel LinkedIn een van de eerst opgerichte Amerikaanse zakelijke netwerken is, blijkt dat Amerikaanse topheadhunters er weinig boodschap aan hebben. In Europa ligt dat anders, en in België al helemaal.
LinkedIn is een online community voor professionele gebruikers die vooral wordt gebruikt om discreet je contactgegevens achter te laten wanneer je niet actief op zoek bent naar een nieuwe job, maar wel “passief” open staat voor interessante jobaanbiedingen.Het netwerk dat ondertussen al zo'n 13 miljoen gebruikers kent, is vooral populair binnen Europa. In België is het zelfs het belangrijkste netwerk voor dertigers. Vreemd genoeg hinken de Amerikanen voor een keer achterop; niet alleen wat hun relatief ledenaantal betreft, maar ook qua aantal contacten per profiel: Europese headhunters tellen gemiddeld veel meer contacten in hun Linkedin-netwerk dan hun Amerikaanse concullega's.
Klik hier voor het volledige artikel (bron: HR Tribune)
Wednesday, 28 November 2007
Créer sa propre radio sur le web
Radionomy, c’est le nom d’une start-up belge et d’un site internet qui proposera aux internautes, dans le courant 2008, de créer leur propre émission de radio. Le site propose différents outils, un large catalogue musical, des jingles, etc. Les concepteurs de Radionomy espèrent que le service sera utilisé à la fois par l’internaute lambda mais aussi par des semi-professionnels ou professionnels de la radio, qui seraient d’ailleurs rémunérés. Radionomy espère la création de 4000 (web)radios d’ici 2008.
115.000 employés interrogés sur l'abus d'alcool
En 2008, pas moins 115.000 employés flamands seront interrogés sur leurs antécédents en matière de consommation d'alcool. Sur base des résultats, une cinquantaine d'entreprises "à risque" aura l'occasion de mettre en place une politique de prévention contre l'abus d'alcool et de drogues. Cette initiative émane du ministre flamand du bien-être et de la santé, Steven Vanackere, qui a consacré un budget de 150.000€ à cette campagne qui se terminera fin 2009.
Foodjobs: jobsite voor voedingsindustrie
De voedingssector heeft een eigen jobsite: www.foodjobs.be. De website is een gezamenlijk initiatief van de beroepsvereniging Fevia, StepStone en De Facto Image Building. Er wordt daarnaast nauw samengewerkt met het IPV, het opleidingscentrum van en voor de voedingsindustrie. Bedrijven uit de voedingssector kunnen hun openstaande jobs publiceren. De site wil daarnaast in de verf zetten dat bedrijven uit deze sector interessante werkgevers zijn en hun jobs promoten.
Bron: HRUpdate
Reclamecampagne loopbaanbegeleiding van start
Vlaams Minister van Werk Frank Vandenbroucke (SP.A) en het ESF-agentschap hebben een korte reclamecampagne over loopbaanbegeleiding gelanceerd. De campagne is er voor iedereen die één jaar of langer werkt en uitgekeken is op zijn of haar job, of er gewoon vragen bij heeft.
De reclamecampagne loopt twee weken op verschillende radiostations en in enkele tijdschriften. Minister van Werk Frank Vandenbroucke lanceert de campagne in het kader van zijn werkgelegenheidsbeleid: “De ondersteuning van mensen in hun loopbaan groeit met de dag aan belang. We moeten er als overheid mee voor proberen te zorgen dat mensen zich goed voelen in hun job, dat ze voldoende ruimte voelen en zien om door te groeien, een nieuwe uitdaging aan te gaan. Loopbanen lopen anders dan vroeger, omdat de arbeidsmarkt dit vraagt, maar ook omdat mensen zelf in hun leven met complexere situaties te maken hebben en de opties divers zijn. Daarom investeert de Vlaamse overheid sinds 2005 in loopbaanbegeleiding.”Ondertussen lieten al 11.476 Vlamingen zich begeleiden. “Dat resulteert niet steeds in een nieuwe job”, zegt Vandenbroucke. “Vaak zien mensen dankzij de begeleiding weer de uitdaging in hun eigen job. Een goede zaak voor hen, maar natuurlijk ook voor hun werkgever.”Ook wie zich laat begeleiden varieert. Sommige mensen vinden hun werk een sleur geworden of willen een nieuwe uitdaging, anderen hebben dan weer moeite met het tempo of de combinatie tussen werk en gezin. Vandenbroucke: “Voor deze mensen lanceren we deze campagne. Iedereen kan zich, zodra hij of zij een jaar of langer werkt, gedurende minstens zes uur laten begeleiden bij een heroriëntering binnen of buiten zijn of haar job.” Dit laatste mag toch wel benadrukt worden: deze loopbaanbegeleiding kost niets. Elke Vlaming die langer dan een jaar aan de slag is heeft hier om de zes jaar recht op. Ook zelfstandigen kunnen van deze service gebruik maken.U kunt vanaf vandaag terecht op de website www.mijnloopbaanbegeleiding.be. U vindt er meer informatie, samen met enkele getuigenissen van mensen die al loopbaanbegeleiding gekregen hebben. Neem deel aan de test op deze website en na 18 vragen krijgt u een aanduiding of loopbaanbegeleiding iets voor u is. Wie nog twijfelt, kan eerst nog een infosessie bijwonen in één van de loopbaancentra.U kunt ook info opvragen via sms. Stuur een sms met uw postcode naar het nummer 3518. U krijgt dan onmiddellijk enkele telefoonnummers uit uw regio waar u terecht kunt voor meer informatie.
Bron: HR Square
Breedbandinternet via de ether?
Weldra wordt heel wat etherruimte weer vrij beschikbaar. Onder meer de aanbieders van mobiele diensten ruiken nieuwe kansen.
Op de World Radiocommunication Conference in Genève is beslist over de toekomst van het 'digitaal dividend', de radiogolven die beschikbaar worden wanneer tv-zenders stoppen met analoge uitzendingen via de ether. Vele partijen, waaronder de Europese Commissie en het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT), zagen mobiele diensten graag als mogelijke toepassing. Ze lijken hun zin te krijgen.
'Vanaf 17juni 2015 komen mobiele diensten op gelijke voet te staan met omroep', zegt Freddy Baert van het BIPT. Dan kunnen er licenties worden verkocht om breedbandinternet, telecomdiensten en draagbare televisie op die frequenties aan te bieden.
Dat is echter niet naar de zin van de gewestelijke overheden. 'Wij willen die frequenties gebruiken voor omroep', zegt Bert Maertens, woordvoerder van de Vlaamse minister voor Media, Geert Bourgeois (N-VA). 'Als we nu toegeven, dan zijn we die frequenties voor altijd kwijt.' Over de concrete invulling wou hij nog niets zeggen. Die opvatting staat in schril contrast met die van het federale BIPT. Dat verkiest het gebruik van mobiele diensten zoals mobiele televisie en breedbandinternet. Het BIPT is zich ervan bewust dat de gemeenschappen zijn mening niet delen.Van Europa kan het BIPT in elk geval steun verwachten. Tijdens de voorstelling van de telecomhervorming, afgelopen dinsdag, pleitte Europees Commissaris Viviane Reding onomwonden voor mobiele diensten op het digitaal dividend. Het valt echter nog af te wachten wat er in België concreet zal gebeuren. 'Die frequenties moeten aan een bepaalde toepassing worden toegekend' zegt Baert. 'Maar het is nog onduidelijk welk orgaan bevoegd is. De openbare omroep is een gemeenschapsbevoegdheid, terwijl telecom een federale materie is. De Raad van State zal de knoop moeten doorhakken.'
Bron: De Standaard
Tuesday, 27 November 2007
Olivia Ruiz, Dionysos et Daft Punk cartonnent sur Dailymotion

112.000 clics pour Dionysos. 118.000 clics pour les fans de Daft Punk. Deux cartons pour deux univers complètements différents. L'un nappé de poésie, l'autre mécaniquement dépouillé. Des budgets de production diamétralement opposés aussi, entre la 3D léchée du clip officiel et l'amateurisme gratuit des filles en bikini noirs. Deux belles évocations du travail musical de deux groupes français actuels enfin, dans des genres pas si opposés que cela puisque Dionysos drape sa chanson de programmation electro, lorsque la belle Olivia Ruiz donne la réplique.
Taxation des cadres : la Belgique est en tête
Les Emirats Arabes Unis, la Russie et Hong-Kong sont les pays ayant les taux d'impôts sur le revenu les plus bas au monde. En revanche, la Belgique, le Danemark et la Hongrie pratiquent les taux les plus élevés, payant respectivement 50,5%, 48,6% et 48,5% de leurs revenus bruts en impôts et en contributions de sécurité sociale. C'est ce qui ressort du " Worldwide Individual Tax Comparator Report " de Mercer qui passe en revue les systèmes d'imposition et d'octroi d'avantages au sein de 32 pays, se concentrant principalement sur les taux de taxation individuelle, les salaires moyens et la situation familiale. Dans la mesure où, comme le souligne un consultant chez Mercer, "la fiscalité locale est un des facteurs que les multinationales prennent en considération lors de transfert de personnel expatrié", l'étude ne favorise certainement pas notre pays.
Les féminins de Sanoma très mobile
Ce mardi 27 novembre, Sanoma Magazines Belgique et Proximus lancent la première offre mobile exclusivement dédiée aux femmes. Plus de 1500 points de vente proposeront désormais Flair Mobile, Femmes d'Aujourd'hui Mobile et Libelle Mobile. Une offre mobile prépayée avantageuse et à forte personnalité. Il ressort des données de Proximus que les femmes passent plus de temps au téléphone que les hommes. Si les appels et les SMS par GSM sont entrés dans les mœurs depuis longtemps déjà, l'Internet mobile de son côté évolue plus lentement. Les initiatives telles que Flair Mobile, Femmes d'Aujourd'hui Mobile et Libelle Mobile peuvent donner une impulsion positive dans ce cadre. Flair Mobile, Femmes d'Aujourd'hui Mobile et Libelle Mobile sont développés autour du profil mobile de la femme et offrent des avantages comme : après 3 minutes, vous appelez gratuitement et vous recevez chaque jour une session gratuite sur le portail mobile Vodafone live! Flair Mobile, Femmes d'Aujourd'hui Mobile et Libelle Mobile permettent surtout d'accéder à des sites mobiles flambant neufs spécialement développés pour leurs lectrices. En surfant sur les sites de Flair Mobile, Femmes d'Aujourd'hui Mobile et Libelle Mobile sur Vodafone live!, les femmes reçoivent des informations, offres spéciales et avantages en phase avec leurs passions et leurs intérêts.
Leerlingen positiever over eigen werkattitude dan leerkrachten en stagebegeleiders
Leerlingen beseffen dat er nog werk is aan hun jobattitude, maar ze vinden de situatie niet alarmerend. Vakleerkrachten en stagebegeleiders denken daar vaak anders over. Dat blijkt uit de Attitude-Meter, een studie in het kader van het project Will’s Kracht. Dit project wil de arbeidshouding van jongeren uit het technisch-, beroeps- en deeltijds onderwijs in Limburg aanscherpen. Want volgens onderzoek van de werkgeversorganisatie VKW-Limburg en VBO blijkt de grootste struikelblok bij het invullen van vacatures vooral het gebrek aan motivatie (35 procent) en andere arbeidsattitudes (30 procent) te zijn. Dan pas volgen te hoge looneisen (13 procent) en een gebrek aan opleiding (11 procent). Jongens geven zichzelf een hogere score voor flexibiliteit en doorzetting. Meisjes vinden dat ze beter scoren op stiptheid en ordelijkheid. Leerkrachten zijn het met dit laatste eens. Stagebegeleiders geven meisjes hogere scores over bijna de hele lijn. Leerlingen uit het studiegebied mechanica en elektriciteit hebben de beste arbeidsattitude. Ook lichaamsverzorging en voeding presteren goed. In de richtingen auto, hout en decoratieve technieken zijn nog heel wat verbeterpunten. TSO-jongeren vinden van zichzelf dat ze meer gemotiveerd zijn dan wat schoolverlaters van BSO-richtingen van zichzelf denken. Volgens de leerkrachten communiceren BSO-jongeren echter positiever over hun stage.
Bron: HRUpdate
Monday, 26 November 2007
Helft bedrijven wil talent wegkopen bij de concurrentie
Een kleine helft (44 procent) van de bedrijven wil in 2008 medewerkers wegkopen bij de concurrentie.
Dat blijkt donderdag uit het nieuwe Werkgelegenheidsrapport van Vacature. Uit onderzoek bij 400 verantwoordelijken uit van Vlaamse bedrijven blijkt dat twee derde van hen dit jaar heeft gerekruteerd en ook in 2008 nog wil rekruteren. De bedrijven zijn vooral op zoek naar medewerkers voor uitvoerende functies. Voorts jagen ze sterk op specialisten sales & marketing (38 pct), ICT & engineering (14 pct) en Finance & Consulting (13 pct). Ook wordt het rekruteringsspel harder gespeeld. Van de actief rekruterende bedrijven denkt 44 pct aan het wegkopen van specialisten in andere bedrijven. Voor de gespecialiseerde functies in finance & consulting is dit zelfs 78 pct.
Bron: De Standaard