Wednesday 23 May 2007

Sociale verantwoordelijkheid leidt tot motivatie

Sociale verantwoordelijkheid is een niet te onderschatten factor voor werknemerbetrokkenheid en succes. Werknemers die tevreden zijn met de sociale en milieutechnische verantwoordelijkheid die hun onderneming neemt, zijn positiever, meer betrokken en productiever dan degenen die werken voor minder sociaal verantwoordelijke werkgevers.


Uit onderzoek van Sirota Survey Intelligence blijkt dat een sterke sociale verantwoordelijkheid van het bedrijf leidt tot een positieve kijk op de werkgever, zijn strategie, concurrerend vermogen, integriteit en het welzijn van de medewerkers. Ongeveer zeven van de tien respondenten geven hun werkgever een ruime voldoende. De enquête werd gehouden onder 1,6 miljoen medewerkers in meer dan 70 organisaties.Een van de meest opvallende uitkomsten van het onderzoek is het verschil in houding ten aanzien van het senior management. Zeven van de tien werknemers in organisaties met een grote sociale verantwoordelijkheid beoordelen hun top als integer, in tegenstelling tot slechts één op de vijf van degenen die vinden dat hun onderneming niet sociaal verantwoordelijk bezig is. Werknemers gaan er vanuit dat leiders die sociale verantwoordelijkheid aan de dag leggen, leiders zijn op wie gebouwd kan worden. Dat werkt ook andersom: leiders die in de ogen van de werknemers hun beloftes niet waarmaken, worden meteen gezien als niet-sociaal verantwoordelijk.Een soortgelijk verhaal klinkt als het gaat over gevoel voor strategie. Ongeveer tweederde van de respondenten die tevreden zijn met de sociale betrokkenheid van hun werkgever, vinden dat hun management een sterk gevoel voor strategie heeft. In minder verlichte bedrijven is dat slechts 18%.Zodra werknemers positief staan ten opzichte van de sociale verantwoordelijkheid die hun onderneming neemt, stijgt de betrokkenheid tot 86%. Als werknemers negatief staan ten opzichte van de sociale verantwoordelijkheid, is slechts 37% zeer betrokken. Bovendien schat 82% van de eerste groep de concurrentiekracht van hun onderneming hoog in, twee keer zoveel als de laatste groep.


Bron: HR Square

No comments:

 
Add to Technorati Favorites