Wednesday 16 May 2007

Worden wervingsmedia overbodig door online carrière netwerken?

Netwerking is en blijft een belangrijk element bij het verwerven van een nieuwe job. Ook de online sociale netwerken beginnen een steeds belangrijker rol te spelen als rekruteringskanaal. De zogenaamde business specifieke sociale netwerken staan in de belangstelling bij zowel werkgevers als jobzoekers.

Zo meldde de carrière netwerk website ‘Linkedln’ een indrukwekkende stijging van het aantal leden in de voorbije paar jaar tot meer dan 8 miljoen vandaag. Grote Amerikaanse werkgevers zoeken binnen de sociale netwerk sites hoog gekwalificeerde medewerkers die niet actief naar een job zoeken. Het bereik bij de latente jobzoekers is een belangrijk argument dat wervingsbijlagen van kranten naar voor schuiven om hun hoge tarifiëring te verantwoorden. Als de carrièrenetwerken die groep weten te bereiken, ziet het er voor de traditionele media problematisch uit. Vooral jonge professionals zijn op deze carrière netwerken terug te vinden, zo blijkt uit een onderzoek van het SelectMinds, leverancier van ‘Corporate Social Networking’ oplossingen uit New-York. Voor deze jongeren werken de sites als een ‘job search engine’ die hen carrière informatie oplevert die door andere leden is aangebracht en daardoor een hoge credibiliteit geniet. Bijna driekwart van de generatie Y vindt deze netwerken heel belangrijk tegenover tweederde van de 30 tot 39 jarigen en 61 procent van de 40-plussers.

De generatie Y is ook niet bang om de deur achter zich dicht te slaan, meer dan 1 op 4 (28 procent) van de 20 tot 29 jarigen vermeldt van job veranderd te zijn vanwege het gevoel geen aansluiting bij de organisatie te hebben, in vergelijking met 21 procent van de medewerkers boven de 30 jaar. Daarnaast heeft 20 procent van de jongeren voor een jobwissel gekozen omdat de relatie met de andere medewerkers stroef verliep, bij de ouderen was dit maar voor 14 procent het geval.

Bron: Newsletter 6 Minutes hrm professional

No comments:

 
Add to Technorati Favorites