Tuesday 18 September 2007

Gezonde werknemers maken een gezonde onderneming

Onlangs werd in België 'Move Europe' gelanceerd, een campagne rond gezondheidsbevordering op het werk. Move Europe wil bedrijven en andere organisaties stimuleren om te investeren in gezondheidsprogramma’s. Doel is de verbetering van de levensstijl van de medewerkers. Wie investeert in de gezondheid van werknemers, investeert in de gezondheid van het bedrijf.
Move Europe is een initiatief van het European Network for Workplace Health Promotion, een Europees netwerk voor gezondheidsbevordering op het werk. Dit netwerk werd opgericht in 1996 en bestaat momenteel uit contactpunten in 28 Europese landen. Coördinator voor België is Prevent, instituut voor preventie en welzijn op het werk.De campagne wil bedrijven en instellingen ertoe aanzetten te investeren in de gezondheid van hun werknemers. Investeren in de gezondheid van werknemers levert immers niets dan voordelen op voor een onderneming. De gezondheid van de werknemers gaat erop vooruit en dat heeft een goede invloed op het ziekteverzuim én op andere aspecten zoals jobtevredenheid, werksfeer en bedrijfsimago.Move Europe focust op vier thema's: roken, gezonde voeding, meer bewegen en minder stress. Die keuze is niet toevallig. Het gaat om factoren die het risico op hart- en vaatziekten sterk beïnvloeden. Cijfers tonen aan dat er op dat vlak nog heel wat werk aan de winkel is. Uit een meting bij een grote groep Belgische werknemers in 2005, uitgevoerd door de externe dienst voor preventie en bescherming op het werk IDEWE, blijkt dat heel wat werknemers risico’s lopen. Maar liefst 8% van de mannen vanaf 45 jaar heeft een hoog risico op hart- en vaataandoeningen. Dat is niet onbelangrijk, gezien de studie ook aantoont dat werknemers met een hoog hart-vaatrisico tweemaal vaker werk verzuimen dan anderen. Bovendien telt het personeel nog steeds heel wat rokers (ongeveer 30%). Onrustwekkend is ook dat veel werknemers kampen met overgewicht en dat dit aantal blijft toenemen, vooral bij de jongeren.Werken aan gezondheid is dan ook een must voor de bedrijven, want enkel op die manier kunnen ze hun werknemers op termijn langer aan het werk houden. In de campagne schuift men een totaalaanpak naar voor. Gezondheidspromotie kan immers pas werken als ze geïntegreerd is in het algemeen bedrijfsbeleid en als er niet alleen aandacht is voor de individuele leefstijl, maar ook voor de arbeidsomstandigheden.De campagne loopt nog tot het voorjaar van 2009. Geïnteresseerden kunnen terecht op http://www.move-europe.be/. Wilt u weten hoe het gesteld is met de gezondheid van uw bedrijf? Vul dan de vragenlijst in. Na afloop krijgt u meteen zicht op hoe goed uw aanpak is en hoe u die kan verbeteren.

Bron: HR Square

No comments:

 
Add to Technorati Favorites