Monday 24 September 2007

Reclameslogans worden slecht herkend

'Maten, makkers,...'. De kans dat u deze pay-off of slagzin kan aanvullen met het juiste merk (Maes) is vrij groot. Ook bij de slogans 'Geeft je vleugels' of 'Het is jouw energie' gaat bij de meeste consumenten het juiste belletje rinkelen (Red Bull en Electrabel).

Maar weet u welk bedrijf de slogan 'Leef vol vertrouwen' hanteert? Of 'En alles wordt mogelijk'? Als het antwoord neen is, hoeft u zich niet te schamen. Haast geen enkele van de 330 respondenten uit de enquête van het Brusselse marketingbureau Brandhome herkende deze pay-offs -ze zijn overigens van Axa en Carrefour.

Het is al de tweede keer dat Brandhome het onderzoek uitvoert. Het laat zien dat sommige slogans op een heel grote bekendheid kunnen rekenen, terwijl andere zo goed als onbekend zijn. Maes, Red Bull en Electrabel vormen de top-3, terwijl ook Jupiler ('Mannen weten waarom') en Colruyt ('Laagste Prijzen') goed zitten.

Wie zich wel zorgen mag maken is bijvoorbeeld het telecombedrijf Tele2. Net 1,21% herkent zijn slogan 'Duidelijk goedkoper'. Concurrent Belgacom ('Bereik meer') doet het al niet veel beter met 4,24%. Helemaal beroerd vergaat het De Post: nauwelijks 0,61% van de ondervraagden kan de slogan 'Reken op ons' aan het bedrijf verbinden.

Maar het kan nog erger. De slogans 'Profiteer...!' en 'Niets houdt je tegen' werden door niemand herkend. Proficiat dus als u wist dat ze van respectievelijk ING en C&A komen.

Voor het volledige artikel: De Standaard

No comments:

 
Add to Technorati Favorites