Friday 7 September 2007

Roddels aan basis van betere bedrijfscommunicatie

Dat er veel geroddeld wordt op de werkvloer, hoeft niet per se negatief te zijn. Wanneer u zicht krijgt op de bronnen en verspreiders van informeel nieuws, kunt u de roddels sturen en ze in uw voordeel laten werken. Dit blijkt uit Amerikaans onderzoek.
Roddels bij de koffieautomaat hoeven helemaal niet als negatief bestempeld te worden. Dat is de conclusie van het Amerikaanse adviesbureau Steelcase, zo meldt het zakelijke nieuwsportaal Express.be. Zicht krijgen op de manier waarop nieuws binnen het bedrijf circuleert – zowel formeel als informeel – kan volgens de onderzoekers leiden tot de beste manier om bedrijfscommunicatie op te bouwen.Volgens 64% van de ondervraagden wordt op de werkvloer over het bedrijf geroddeld. Bovendien zegt 76% dat de informatie die daarbij wordt rondgestuurd, in veel gevallen ook accuraat is. Volgens de onderzoekers kunnen op elke werkvloer mensen worden aangewezen die ervoor zorgen dat deze roddels tot stand komen, terwijl anderen erop toezien dat het nieuws ook de ronde doet. Managers doen er daarom goed aan de bronnen en verspreiders van dergelijke berichten te achterhalen. Dit zijn immers medewerkers die heel goed weten wat er in het bedrijf aan de hand is en op wie men een beroep kan doen voor de nodige feedback. Op die manier kan het management uiterst bruikbare informatie verzamelen.De roddels worden volgens de onderzoekers meestal verspreid door de jongere medewerkers. Slechts 9% van de ondervraagden tussen 18 en 24 jaar zegt nieuws voor zich te houden, voeren de onderzoekers aan. Bij werknemers tussen 55 en 64 jaar stijgt dat cijfer tot 48%. Jongere werknemers hebben dan ook totaal andere verwachtingen: zij zijn veel meer op zoek naar informatie over hun bedrijf.De roddel blijft niet langer beperkt tot de omgeving van de koffiemachine. Ongeveer 10% zegt dergelijke informatie te verspreiden via e-mail of instant messenger, terwijl 33% dat gewoon aan het bureau van een collega doet. Bij 59 % van de bedrijven is e-mail trouwens ook de meest populaire manier om formele communicatie te voeren met de medewerkers.

Bron: HR Square

No comments:

 
Add to Technorati Favorites