Wednesday 7 November 2007

LinkedIn: rekruteren en gerekruteerd worden

Hoewel LinkedIn een van de eerst opgerichte Amerikaanse zakelijke netwerken is, blijkt dat Amerikaanse topheadhunters er weinig boodschap aan hebben. In Europa ligt dat anders.

LinkedIn is een online community voor professionele gebruikers die vooral wordt gebruikt om discreet je contactgegevens achter te laten wanneer je niet actief op zoek bent naar een nieuwe job, maar wel “passief” open staat voor interessante jobaanbiedingen.Het netwerk dat ondertussen al zo'n 13 miljoen gebruikers kent, is vooral populair binnen Europa. In België is het zelfs het belangrijkste netwerk voor dertigers. Vreemd genoeg hinken de Amerikanen voor een keer achterop; niet alleen wat hun relatief ledenaantal betreft, maar ook qua aantal contacten per profiel: Europese headhunters tellen gemiddeld veel meer contacten in hun Linkedin-netwerk dan hun Amerikaanse concullega's.Aangezien LinkedIn je toelaat om mensen te contacteren tot in de derde graad, betekent een groter netwerk ook een groter aantal zoekresultaten wanneer je een search doet. Vandaar dat het voor headhunters zo belangrijk is om minimaal een aantal honderd connecties te bezitten; zoniet zullen hun searches niet veel opleveren. Voor een 'normale' gebruiker ligt de lat minder hoog: met 100 à 200 connecties kom je al een heel eind.Vergeet echter niet waarom je je op LinkedIn hebt ingeschreven: omdat iedereen het doet of omdat je toch gecontacteerd wilt worden bij een eventuele interessante opportuniteit? Is het laatste het geval, vergeet dan niet dat hoe meer jij geconnecteerd bent met anderen, hoe meer jouw naam ook naar boven komt in de zoekresultaten van andere mensen…Een punt is echter opvallend: binnen het topsegment van de executive search lijken zowel Europese als Amerikaanse headhunters nog een heel stuk te moeten inhalen op hun collega's uit de 'gewone' rekrutering. Zijn ze binnen enkele jaren voorbijgestreefd door de technologie?

Bron: 6 Minutes

No comments:

 
Add to Technorati Favorites