Friday 5 October 2007

Reclame zoekt copywriters

Er bestaat geen opleiding voor copywriters. De reclamesector organiseert dan maar zelf een cursus.

Vanaf eind november organiseert de Hogeschool Sint-Lukas Brussel, samen met enkele grote namen uit de reclame, een nieuwe editie van de CopyCursus. In drie workshops komen de beste pennen van het vak (Guillaume Van der Stighelen, Stef Selfslagh, Joost Berends,...) alles uitleggen over copywriting.Dat de sector zelf een cursus organiseert, is geen overbodige luxe. Goede copywriters zijn gewild omdat ze niet zo eenvoudig te vinden zijn. 'Jonge creatieve teams zijn haast altijd samengesteld uit twee art directors, van wie er één zich dan maar tot copywriter heeft benoemd', zegt Frank Marinus, creatief directeur van het bureau TBWA en de coördinator van de CopyCursus. 'Je kunt het hen niet kwalijk nemen: de bureaus nemen nu eenmaal liever teams in dienst en waar zou een AD z'n copy moeten vinden?'Het probleem is dat er geen echte opleiding bestaat voor copywriters, maar Marinus is er ook niet zo zeker van of die er ook moet komen. 'Het zou natuurlijk wel een opleiding worden voor een zeer kleine nichesector. Ik vraag me nu al af waar alle art directors terechtkomen die afstuderen. De bedoeling van deze workshops is vooral om mensen, die anders waarschijnlijk nooit in de reclame zouden terechtkomen, te laten kennismaken met copywriting.'Er kunnen veertig gegadigden terecht in de workshops. Wie zich geroepen voelt, moet een advertentie voor zichzelf maken waaruit blijkt dat de reclame beter af is mét dan zonder hem. De veertig beste inzendingen mogen aan de cursus deelnemen. De beste leerlingen van de cursus komen dan in aanmerking voor een stage bij een reclamebureau.Uit de vorige edities van de CopyCursus (1994 en 2001) zijn telkens verschillende mensen naar het vak doorgestroomd. Onder anderen ook Frank Marinus zelf.

www.ikwordcopy.be

Bron: De Standaard

No comments:

 
Add to Technorati Favorites